Rakkautta ja maan antimia

Rakkautta ja maan antimia
Hehku

keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

Mämmiviikko avaa mämmikauden!



Minä rrrrakastan mämmiä! Lähipiirissä ei ihan kovin monta mämmin syöjää minun lisäkseni ole. Mutta ei se mitään, jääpä minulle enemmän mämmiä syötäväksi!
Yleensä herkuttelen Saarioisten mämmillä, mutta muutkin käyvät, mitä nyt kaupasta sattuu saamaan. Ja ihanaa, että mämmiä saa nykyään monelta valmistajalta annospakattuina!
Mämmiä olen tehnyt joskus kouluaikoina, mutten koskaan kotona. Olenkin tilannut Beibeltä koivuntuohesta tehtyjä tuokkosia, ropposia tai roveita, miksi niitä nyt sitten sanotaankin missä päin Suomea. Josko niitä saisi nyt keväällä, niin ensi vuonna olisi tosi päheetä paistaa niissä omaa mämmiä. Vaihtoehtoisesti sitä voi kyllä tehdä ihan uunivuokaan tai kertakäyttöiseen foliovuokaan. Mutta olisihan se tuokkonen hieno!
Mämmini syön lähes tulkoon aina kuohukerman ja sokerin kera. Beiben sanoin: "On muuten sellaista superfoodia, että lähtee uuma kävelemään!" Jos kerma on loppu, kelpuutan myös maidon. Pidän mämmin mausta, ei se välttämättä kermaa tai sitä sokeriakaan tarvi.
 KymppiMämmi avaa mämmisesongin viikolla 10 eli tällä viikolla. En tiedä, onko moista viikkoa ennen vietetty, vai onko tämä vain mainoskikka. Mutta minua se muistutti siitä, että mämmiä voisi alkaa jo pikkuhiljaa maistelemaan.
Vaikka olen niin vakiintunut tuohon mämmi/sokeri/kerma -yhdistelmään, ajattelin kokeilla jotain muuta. Mämmiä olen maistanut vaahtoutuvan vaniljakastikkeen kera, mutta se ei ollut minun juttuni.
Koska kaupoissa on paljon kaikenlaisia maustettuja rahkoja, ajattelin sekoittaa appelsiinirahkaa mämmin joukkoon. Rahka raikasti mämmiä kivasti! En kuitenkaan ollut luopunut vaniljakastikeajatuksesta, vaan vaihdoin vaahtoutuvan sellaiseen oikein paksuun vaniljakastikkeeseen. Ja sehän toimikin mämmi-rahkaseoksen kanssa hyvin!



APPELSIINIRAHKAMÄMMI 4 ann.

400g mämmiä
200g valmista appelsiinirahkaa
paksua vaniljakastiketta tarjoiluun maun mukaan


Sekoita appelsiinirahka ja mämmi keskenään. Lappaa annosmaljoihin. Lorauta vaniljakastiketta makusi mukaan ja nauti!



Vaikka tämäkin oli tosi hyvää, ei ole kuohukerman voittanutta mämmin kumppania!

6 kommenttia:

  1. Tota rahkaa täytyy kokeilla! Kuulostaa hyvältä idealta, eipä ole koskaan tullut mieleen.
    J

    VastaaPoista
  2. Toi rahka on tosi herkkua ihan tollasenaankin!

    VastaaPoista
  3. Juu, kuohukermaa mieki laittasin, mut sokeria on mämmissä tarpeeksi itessäänkin. 10-mämmi on ainoo oikee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin olen tottunut Saarioisten mämmiin. Mutta 10-mämmi on tosi hyvää myös!

      Poista
  4. Uuuuh... mä valitettavasti kuulun niihin, joiden puolesta mämmit, hernekeitot, makkarat ja muut kotimaiset perinneruuat voisi lakkauttaa enkä jäisi kaipaamaan.

    Mun kammotus-tapaus oli eräänä jouluna, kun anopin joulupöydässä jälkiruokana oli luumukiisseliä ja kermavaahtoa.... ja se luumu paljastuikin mämmiksi. Olin ihan rikki. =) (Luumukiisseli on herkkua...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä! Tää vuosi tulee olemaan sinulle sitten ihan kidutusta, kun 100 vuotis synttäreitten kunniaksi perinneruokaa tuutataan joka tuutista! ='D

      Hei, miten tulee mieleen tarjota mämmiä jouluna, kun on kaikkia jouluherkkujakin tarjolla? Ei ihme että järkytyit! ='D

      Poista