lauantai 24. huhtikuuta 2021

Hunajasima

 




Vappu lähestyy vääjäämättä ja samalla toukokuu. Minun vappuuni kuuluu ehdottomasti sima ja munkit. Ja tietysti itse tehtynä!

Oikeastaan munkkeja aloin paistamaan itse sen jälkeen, kun tyttäreni joskus näin alkoi vaatimaan. Siitä onkin sitten jäänyt perinne ja munkkeja paistan nykyäänkin pienen satsin joka vappu.


Mutta simastahan minun piti kirjoitella! Se on jännä juoma, ettei sitä tule tehtyä todellakaan muutoin kuin vapuksi. Vaikka se olisi janojuoma vailla vertaa muulloinkin.

Olen joskus Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla saanut simaa ruokajuomaksi tilattuani nuotiolla paistettua sianlihaa ja juureksia. Sima sopi ihan huippuhyvin sianlihan rasvaisuuden ja makeaksi imeltyneiden juuresten kanssa. Yleensähän kotikaljaa pidetään perinteisenä ruokajuomana, mutta kyllä sima sopisi yhtä hyvin.


Minun hunajasimani kävi raivolla!


Simasta tulee usein hieman sellaista hiivaisen ja ylimakean makuista. Usein se jää hiilihapottomaksikin. Tai sitten siihen tulee niin paljon hiilihappoa, ettei se pysy pullossa!

Olen tehnyt simani aina 50/50 seoksella tavallista sokeria ja fariinisokeria. Kunnes mehiläisten tultua Leppämäkeen ja hunajan jonkin asteisen omavaraisuuden saatuvutettuamme, aloin käyttämään hunajaa simassa. Ja hallelujaa, siitä ei ole ollut paluuta!


HUNAJASIMA

  • 4 litraa koivunmahlaa tai vettä
  • 450 g hunajaa
  • 2 luomusitruunaa (voit korvata toisen sitruunan myös parilla raparperin varrella)
  • herneen kokoinen pala tuorehiivaa tai lusikan kärjellinen kuivahiivaa
Lämmitä vesi tai mahla niin, että saat hunajan siihen sulamaan. Älä keitä!
Purista sitruunoista mehu ja kaada hunaja-vesiseokseen. Laita myös sitruunan kuoret sekaan makua antamaan.
Kun neste on jäähtynyt kädenlämpöiseksi, lisää hiiva ja sekoita hyvin.
Anna siman käydä noin vuorokausi. Pullota seuraavana päivänä. Voi laittaa pulloihin muutaman rusinan. Minä en laita!
Sima on valmista nautittavaksi parin päivän kuluttua. 




Minä olen ihan rakastunut hunajasiman makuun! Se on siman makuista, mutta ihanan sitruksista, eikä mielestäni läheskään sellaista äitelän makuista, kuin sima yleensä. Olen juonut tätä saunajuomana ja muuten vaan janojuomana. Ihanan virkistävää!

Oletko Sinä siman ystävä ja kuuluuko sen vappuusi?

6 kommenttia:

  1. Ehdottomasti olen siman ystävä ja oonkin jo ostanut monta pulloa ennen vappua, no eihän ne oo säilyny ku oon ne melkein heti juonut :D

    Kaunis blogi!❤️

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, mitäpä niitä säästelemään! Juotavaksihan on tarkoitettu!😁

      Kiitos kehuista!

      Poista
  2. Simaa ja munkkeja ei ole tullut enää tehtyä juuri lainkaan sen jälkeen, kun lapset on muuttaneet pois kotoa. Se vähä, mitä menee, voidaan nauttia jossain muuallakin tai kaupasta ostettuna.
    Mielenkiintoinen sekotus sinulla. Sokerit on korvattu kokonaan hunajalla. Hunajasta en yleensä tykkää, mutta leivontaan tms. sekoitettuna ei maistu enää niin voimakkaana. Ehkä sopisi simaankin loistavasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en ole myöskään hunajan maun ystävä. Mutta käytän sitä juurikin ruuanlaitossa. Tässä simassa ei mielestäni hunajan maku ole hallitseva, vaan on ihanan sitruunaista!

      Poista
  3. Sima ja munkit! Pelkkä ajatus saa veden herahtamaan kielelle. Nauttisin mielelläni, mutta itse en viitsi ryhtyä tekemään.

    VastaaPoista
  4. Munkit varsinkin ovat kovatöisiä. Parin munkin takia viitsi alkaa tekemään!

    VastaaPoista