keskiviikko 8. toukokuuta 2019

Lähes pelkäksi syömiseksi mennyt Tallinnan reissu!

Oltiin viime viikonloppuna Beiben kanssa Tallinnassa. Tämä oli näitä Beiben työpaikan vapaa-ajantoimen järkkäämiä reissuja, joissa ollaan oltu useita kertoja mukana.
Eihän tuollaisessa "lauantaina mennään ja sunnuntaina tullaan pois" -tyyppisellä reissulla paljoa ehdi. Nyt meillä ei ollut matkanjärjestäjän toimesta mitään ohjelmaa. Lisäksi lauantaille oli säätiedotus lupaillut tosi huonoa keliä. Joten, mitään suunnitelmia reissun suhteen ei ollut. Kunhan nyt lähdettiin!

Laivalla meillä oli varattuna brunssi menomatkalla ja voi että, kun me syötiin. Oli kyllä tosi hyvät sapuskat! Se ei aina ole näin, vaikka valikoimaa olisikin. Joskus ruoka on mautonta bulkkiruokaa, mutta nyt oli kyllä maittaavaa!

Alkuruuat

Pääruoka

Ja jälkkärit, huh!

Tallinnassa olikin saapuessamme tosi kiva auringonpaiste. Kylmä tuuli kävi, mutta ajattelimme sitä uhmata ja lähteä vanhaan kaupunkiin pyörimään. Hetken kuitenkin makoilimme kämpillä ja ihastelimme ikkunasta näkyviä mehiläispesiä.

Lauantaina pörriäiset hieman lentelivät pesien ympärillä.

Lähteissämme huomasimme tuttuja aulabaarissa, jotka vinkkasivat meitä seuraansa. Otimme juomat ja liityimme joukkoon. Ajattelimme, että hörpätään yhdet ja sitten mennään.
Toisaalta oli hyväkin, että jäimme hetkeksi aulaan seurustelemaan, koska taivas repesi ja alkoi ihan hirvittävä sade. Oltaisiin kastuttu kyllä rankasti!

Steak Housessa osataan kyllä pihvi paistaa!

Sade jatkuikin sitten ihan koko illan ja ei oikeastaan poistuttu hotlalta kuin kahville Virukeskukseen ja illalliselle hotellin viereiseen Liivi Steak Houseen.
Ruokailun jälkeen takaisin hotellille ja muiden lähtiessä laulamaan karaokea, meikäläiset painuivat suihkun kautta nukkumaan. Oltiin unten mailla ennen ilta yhtätoista. Apua! ='D

Vettä tuli niin, että kadut ihan lainehtivat!

Nukuin ihan törkeän hyvin ja sänky oli aivan ihana! Aamulla ei sattunut polviin, selkään, eikä olkapäähän. Ai että, mä nautin!

Ja niin nautin kyllä krapulattomasta aamupalastakin yli 8 tunnin yöunien jälkeen! Onhan se toisaalta tosi tyhmää maksaa tälläisestä reissusta, tullakseen vaan syömään, juomaan ja nukkumaan ulkomaille. Varmasti päivän kulku olisi ollut erilainen, jos ei olisi ollut koko illan kestävää rankkasadetta. Olo aamulla ei vaan ehkä olisi ollut näin fresh!
Mutta oli kuitenkin ilta täynnä mukavaa jutustelua ja naurua mukavien ihmisten kanssa. Mitäpä sitä oikeastaan sitten olisi tarvinnutkaan? Varsinkin, kun vatsat olivat ihan koko ajan täynnä!

Aamiaisella sai maistaa "naapuriemme" tuottamaa hunajaa.
Oli tosi hyvä!

Aamulla oltiin kuitenkin reippaita ja vatsat täynnä lähdettiin sinne Vanhaan kaupunkiin köpöttelemään. Heitettiinkin parin tunnin lenkki kaupungilla ihaillen ihania vanhoja rakennuksia, muurirakennelmia ja ovia. Monta isoa opastettua turistiryhmää oli liikkeellä ja paikka paikoin oli kujilla hieman ahdastakin.

Mutta löytyi tälläisiäkin, missä ei ollut ketään!
Tuohonkin oveen oli käytetty aikanaan
tosi leveitä lankkuja! <3

Sisäinen keittiöntätini heräsi moisen jättipadan
äärellä!

Erään ravintolan ikkunoilla oli hauskoja kukkalaatikoita!

Tuonne puistoon ei päässyt. Sen vuoksi se on tyhjä ihmisistä.

Nämä huppupääpatsaat olivat huikeita!

Armoa!

Tässä me kaksi poseerataan! ='D

Pulut olivat hyvin tuttavallisia tuolla muurilla!

Kaupat, kahvilat ja ravintolat alkoivat vasta availemaan oviaan, kun me jo oltiin menossa takaisin hotellille. Yhden liikkeen ikkunalta bongasin kuitenkin kierrätysmateriaaleista ommeltuja eläinhahmoja. Ihania ja tosi laadukkaan oloisia!
Pieni norsu ikkunassa puhutteli ja koska liike oli juuri avannut ovensa, olihan se käytävä hakemassa mukaan Kuukunalle tuliaisiksi.

Meillä olikin lähtö hotellilta jo klo 11 jälkeen, että ei siinä sitten sen kummempaa ehtinyt. Käynti Viinarannassa ja ostoskeskus Nauticassa. Mitään ihmeellistä ei ostettu, mutta taas "vähän" syötiin. Naudanpihvit lisukkeineen, huh huh!

Tämä Nordic Hotel Foorumin edessä oleva susipatsas oli
huikean hieno!

Laiva lähti klo 15.30 takaisin Suomeen ja me katselimme lähtöä leivoskahvien kera. Mutta jälkkärithän menee eri mahaan, niin sitä ei niin kuin lasketa!

Ei sentäs omia leivoksia syöty, mutta jaettiin yksi!

Oltiin kotona ihan hyvissä ajoin ja hyvä niinkin, koska maanantai oli kuitenkin työaamu. Kassit purkuun ja nukkumaan, kunhan ensin käytiin antamassa iltaruuat elukoille. Paluu arkeen heti pikimiten!

Tuo Hesassa oleva maailmanpyörä olisi
kiva kokeilla joskus!

Mitä tuolta reissusta jäi sitten käteen? Muuta kuin hajuvedet kummallekkin, vähän alkoholia ja karkkia. No, kyllähän sieltä sai hyvää mieltä mukavien ihmisten seurasta. Tuli nähtyä sellaisia vanhoja työkavereita, joita en ole nähnyt pitkään aikaan ja muutenkin tosi harvoin.
En minä nyt tiedä, tarviiko noilla reissuilla aina niin kauheasti suorittaa. On vaan jotenkin sellainen fiilis, että pitäisi nähdä ja kokea paljon kaikkea. Kun kerran niin harvoin tälläisillä reissuilla käydään. Ei tämä tälläinen rauhallinen yhden yön yöpyminen Tallinnassa niin huono kokemus ollut tämäkään. Ainakin tuli syötyä ja nukuttua hyvin!

Upea runko Vanhan kaupungin muurilla olevassa
hevoskastanjassa.

1. Hyvin todettu, ei aina todellakaan tarvitse suorittaa. Reissunne kuulostaa luxus-lomalta: hyvää ruokaa, kivaa seuraa ja leppoisaa oloa sekä plussana makeat yöunet. Täyden kympin matka. Tuosta voisi ottaa mallia.

1. Nii-i, mä ensin vähän ajattelin, että koko reissu on piloilla, jos ei käydä missään erityisessä paikassa. Mutta tulihan käytyä ainakin tuolla muurilla, missä noi huppupääpatsaat olivat. Se oli meille ennen näkemätön mesta!

2. Ei todellakaan pidä lomasella suorittaa. Pää lepää ja massu kiittää :)

3. Mukavalta kuullosti teidän reissu :)

1. Joo, ihan kivaa oli sateisesta kelistä huolimatta.