![]() |
| Pidin kolmatta vuotta Hehku-tontun joulu- kalenteria instassa ja facessa. |
Ensin sitä odotetaan kuukausi tolkulla ja sitten se on yht'äkkiä ohi. Tältä tuntui jotenkin tänä vuonna joulunpyhät menevän. Olihan tämä tosi lyhyt aika tänä vuonna, kun aatto osui jo lauantaille. Ei oollut kuin pidennetty viikonloppu.
![]() |
| Kuhmalahden kyläkaupan pihassa on puhelinkoppi. Siellä ei enään puhelinta ole, mutta tonttu tai joulupukki pitää kuumaa linjaa siellä aina joulunaikaan. |
![]() |
| Ulkosaunalla oli taas oma joulukuusi. |
Tyttären perhe tuli aatonaattona, kuten muinakin vuosina. Joulumme alkoi siis jo silloin. Kahviteltiin, saunottiin, syötiin myöhään ja nukuttiin. Siinäpä se!
![]() |
| Tämän näköistä oli meidän mäellä joulunpyhinä. |
![]() |
| Beibe lämmittää jouluaaton saunaa. |
![]() |
| Myrskylyhdyt valaisivat pihaa. |
Kun Mäyrävuoren sirkus lähti kotiin aattona iltapäivästä, me Beiben kanssa lähdettiin viemään kynttilä haudalle ja katsomaan Kuhmalahden kirkonkylälle tien varteen sytytettyjä valoja.
![]() |
| Nyt oli ainakin lunta riittämiin joulutunnelman aikaan saamiseksi. |
![]() |
| Tänä jouluna ei pahemmin kattailtu pöytää. Syötiin siellä missä mahduttiin ja Kuukuna kokosi lahjalegojaan samalla aterioiden. |
![]() |
| Hyvää oli silti, vaikka kauniit kattaukset puuttuivatkin! |
Aattoilta menikin sitten ihan televisiosta elokuvia tuijottaessa, herkkuja syödessä ja hieman glögiä, sekä viiniä siemaillessa.
![]() |
| Omppu-tonttu huolehti marsujen ruokkimisesta. |
![]() |
| Benja nautti vapaana olosta ja runsaasta lumimäärästä. |
![]() |
| Meidän joulukuusi oli silleen "venäläistyyppisesti" koristeltu. Vain julkisivun puolelta! Lapset saivat sen koristella ja siitä tuli sitten tollainen. |
Joulupäivä otettiin ihan rennosti. Minä lueskelin kirjaa ja Beibe kävi lähimetsässä liukulumikenkä retkellä. Nukuin jopa päikkärit!
![]() |
| Vehkajärven kirkossa oli joulukuusi valaistuna. |
![]() |
| Hautausmaa oli täynnä kynttilöitä. |
![]() |
| Toisaalle haudattujen muistoksi! |
Muutenkin koko joulunpyhät menivät ilman stressiä. Ei ollut hienoja joulukattauksia. Jouluateria syötiin ihan arkiastioista ja riisipuurotkin aattoaamuna oli "Saarioisten äitien" tekemää.
![]() |
| Aattoiltana poltettiin jätkänkynttilä pihassa. |
![]() |
| Eteisen lipaston asetelma; huonemänty ja ledikynttilä. |
![]() |
| Beiben kanssa katseltiin aattona elokuvia. Kuten Areenasta hyvä dokumentti Tina Turnerista. Syötiin samalla tuunattuja roiskeläppiä! |
Meillä oli pieni kinkku, jonka paistoin aatonaattona. Siitä oli joulupäivänä jäljellä pieni sirkama, joka Beiben kanssa juhlallisesti jaettiin. Muutenkin jouluruuat menivät hyvin tänä vuonna ja niitä ei tarvitse syödä viikko tolkulla.
![]() |
| Ulkosaunan kynttelikkö joulupäivänä. |
![]() |
| Ja toinen pöydällä. Beibe on tehnyt molemmat kyntteliköt. |
![]() |
| Kynttilöitä on poltettu urakalla joulunpyhinä. |
Tapaninpäivänä Beibe saksi joulukuusen ja vei oksat elukoille nakerrettavaksi. Vaikka kuusi oli kaadettu keskiviikkona ja saanut hyvin vettä, se varisti neulasiaan. Joten, ajattelimme siivota sen jo pois. Olihan meillä ollut muksujen koristelema muovikuusi yläkerrassa jo monta viikkoa.
![]() |
| Tapaninpäivän aamuna, joulukuusi sai lähteä lampaiden, kanien ja marsujen jatkojalostukseen. |
Tapanina kävimme kahdestaan elokuvissa katsomassa Whitney Houstonista kertovan elokuvan. Se oli ihana! Suosittelen kaikille kasarin teineille sitä. Ja varatkaa nenäliinoja mukaan! Minua ainakin herkisti kaunis musiikki, jota oli paljon elokuvassa. Tietysti myös liian aikaisin sammuneen tähden elämä.
![]() |
| Tapaninpäivänä käytiin elokuvissa katsomassa Whitney Houstonin urasta kertova elokuva. Rakastin tätä leffaa joka solullani! |
![]() |
| Elokuvan jälkeen vielä vähän mässäilyä kebabrullan muodossa! |
Vaikka meidän joulu ollut mitenkään kovin juhlava, oli silti kivat pyhät. Paljon lepoa ja yhdessäoloa tyttären perheen ja Beiben kanssa. Poikkesipa meillä muutamia ystäviäkin ohikulku matkallaan. Ihanaa!
Nyt on arki taas saapunut muutamaksi päiväksi ja Beibellä alkoi työt. Minä siivoan joulua pois ja ulkona sataa vettä.
Perjantaina on uudenvuoden aatto, mutta eipä ole mitään kemuja tiedossa. Sitä paitsi, Beibe on iltavuorossa töissä, joten yksin en viitsi hirveästi juhlia.
Kylällä on aattona illalla ilotulitus, että jos sitä lähtisi kävellen katsomaan. Tai sitten en! Vaihtuu se vuosi ilman mitään juhlimisiakin. Voi että sitä on tullut vanhaksi ja laiskaksi juhlijaksi! ='D
MUOKS. Vaikka minä olen ollut siinä uskossa,että uudenvuoden aatto on perjantaina, niin oikeasti se onkin lauantaina. Kiitos Heli asian korjaamisesta!❤
Meikäläisen suunnitelmia moinen päivän vaihtuminen ei taida kuitenkaan muuttaa!😄



























































