Tänä vuonna en ole kokenut minkäänlaista joulustressiä. No toisaalta, vielähän tässä ehtii! Mutta en ole juurikaan panostanut lahjoihin, en ruokiin, koristeluun... en oikeastaan mihinkään.
En ole kuitenkaan skippaamassa joulua, mutta nyt vaan ei jaksa innostua mitenkään ylenpalttisesti.
Alkoviremppakin on yhä kesken, koska materiaalihankinnat eivät etene. Joten yläkerta on kaaoksessa, eikä todellakaan jouluisessa kunnossa. Saas nähdä, saanko ihanaa bling bling kuustani pystytettyä tänä vuonna lainkaan!
Lahjoitta läheiset eivät kuitenkaan jää. Muutamia villasukkia olen kutonut tietyille ja ehkäpä jotain ruokalahjojakin annetaan. En jaksa yhtään mitään romua ja krääsää, joten antamamme lahjat ovat sellaisia, jotka voi syödä, juoda, polttaa tai jotenkin muuten vaan hyödyllisiä. Kuten niin monena aiempanakin vuonna.
Osa muksuista saa jotain lelua tms. ja vähän isommat muksut rahaa. Olen miettinyt paljon sellaistakin, että tulee lahjottua sellaisiakin ihmisiä, joita en ole nähnyt vuosiin tai tyyliin kerran vuodessa. Kuten joitakin kavereiden ja sukulaisten muksuja. Välillä tuntuu hassulta antaa lahja jollekkin, joka on sinulle ihan vieras ja et tiedä hänestä enään yhtään mitään. On ihmisiä, joiden kanssa yhteydenpito on jäänyt puolin ja toisin.
Ajattelin, että siihen alkaa tulemaan muutosta. Ei tässä sitä paitsi opiskelijabudjetilla ventovieraita pysty lahjomaan.
Sitäkin mietin, että voiko noin edes julkisesti sanoa. Että loukkaanko nyt jotakuta? Mutta toisaalta, tämä on osa minun itseni eheytymisprosessia. En voi vaan enään olla kenellekkään mieliksi muiden ehdoilla. Ja enkä nyt usko, että tietyt ihmiset edes huomaavat, jos eivät meiltä lahjaa saakkaan!
![]() |
| Pari taatelikakkua tein synttäreitä varten. |
Joulukortit kuitenkin kirjoitin. Se on kivaa hommaa ja toivotaan, että perille menevät. Lähes 30 korttia pistettiin menemään.
Mietittiin ensin, ettei edes kinkkua hommata. Mutta sitten sain työnantajaltani tekstarin, että joululahjakinkkuni on ensi viikolla noudettavissa. Minullahan on siis vielä työsuhde voimassa, mutta en ajatellut lahjaa saavani. No, haen sen pois ja ollaan vävyn kanssa jo neuvoteltu sen paistamisesta.
![]() |
| Kuivakalaa! |
![]() |
| Leivoskahvit kalanhakureissulla! |
![]() |
| Kiva tunnelma! |
Mitään maata mullistavia ruokasuunnitelmia ei ole. Ehkäpä Beibe hommaa "äitien tekemät" laatikot töistä. Rosollin teen, koska kaupan valmista ei vaan voi syödä. Ja tietysti säilöttyjä herneitä pitää olla ja kylmä- ja lämminsavulohta. Kylmäsavua onkin jo tehtynä ja lämminsavullekkin kirjolohi pakkasessa.
Lipeäkalaa olla laitettu likoamaan. Kuukauden päivät poltettiin parissa tulipesässä ainoastaa koivua. Ämpärillisen verran saatiin tuhkaa jonka päälle kaadettiin kiehuvaa vettä. Kuuma vesi irroittaa tuhkasta lipeää. Tuhkavesi siivilöitiin ja kalat laitettiin lipeäveteen uimaan. Siinä ne saa lillutella viikon päivät. Sitten niitä aletaan liottamaan puhtaassa vedessä. Vesi vaihdetaan muutaman ensimmäisen päivän aikana pariin otteeseen, mutta sitten riittää veden vaihto kerran päivässä. Aika tiukille vetää, mutta kyllä kala ehtii valmistua. Onneksi kuivakalaa oli vielä tarjolla Tampereen kauppahallissa!
Siellä lilluu!
![]() |
| Loppu vesi siivilöitiin tuhkasta. |
Meillä on jotenkin minua ärsyttävä "pakko leiri" koulun puolesta ensi viikolla ja siihen menee kaksi päivää. Olin ajatellut niin jo hieman valmistella joulua illat, mutta tuolla leirillä menee myöhään. No katsotaan, miten loppu viikosta sitten!
Beibe on laitellut taas valoja pihaan. Voi että, kun on nättiä! Ja onhan se nyt käytännöllistäkin, kun jouluvalot valoittaa pimeää pihaa. Mukavan tunnelmallista käydä aamu- ja iltatallilla!
Lumi painoi meidän takapihan toisesta isosta katajasta puolet maahan. Harmitti ihan vietävästi, mutta olen tehnyt siitä nyt sitten kransseja. Ajattelin niitä joulukukan asemasta viedä joillekkin. Että ei mene hukkaan tämä harmittava katajan repeäminen.
Tälläisin miettein joulun alla! Synttäritkin lähestyvät ja niiden juhlinta jää pikkukahvitteluihin, koska olen menossa ihanan ystäväni kanssa Porvooseen joulumarkkinahumua katsomaan lauantaina.

























