... kukkii mummon akkunalla ja akkunan alla, laulaa katulaulaja..." Näillä sanoilla alkaa Kari Kuuvan "Tango pelargonia" vuodelta 1964. Tämä laulu, jolla on ehkä hieman synkätkin sanat, tulee minulle mieleen, kun astun meidän ulkoeteiseen. Yritän nimittäin elämäni ensimmäistä kertaa talvettaa muutamaa pelargoniaa ikkunalaudalla.
Mistään laulun kaltaisista vanhoista pelargonioista ei ole kysymys, vaan ihan viime keväänä Rustan alennusmyynnistä ostetuista tavallisista pelargonioista, sekä Honkasen puutarhalta hankkimistani tuoksupelargonioista. Niistä kahdesta, jotka Kuukunan mielestä haisivat kuselle! ='D
 |
| Hopeaputoukset ovat tosi pitkiä! |
Minulla oli kesällä pelargonioita varmaan toista kymmentä ja ne kukoistivatkin upeasti koko kesän. Oikein harmitti niitä heittää kompostiin, kun olivat vielä niin edullisestikin hankittuja. Maksoivat tosiaan 0,99 euroa kappale. Mutta kun ei ole tilaa, niin ei ole.
 |
Joten kiepautin ne amppeleiden ympärille, jottei olisi tiellä meidän ahtaassa ulkoeteisessä. |
Sitä paitsi, olen joskus aiemmin yrittänyt talvettaa pelargonioita pimeässä kellarissa, kuten mummuni aikanaan teki. Ja myöskin anoppini. He siinä touhussa onnistuivat, minä en. Enkä ole uudestaan kokeillut.
 |
| Kukkaa pukkaa! |
Minulla ei vaan ollut sydäntä heittää noita tuoksupelargonioita menemään. Ne kasvoivat aivan valtavan kokoisiksi kesän aikana ja pidin niistä kovasti, vaikkei ne kukikkaan. Joten päätin, että kokeilen josko ne talvehtisivat ulkoeteisen ikkunalaudalla.
 |
Tuoksupelargoniatkin näyttävät ainakin vielä selvinneen rajusta leikkaamisesta. |
Leikkasin niitä aikas rajustikkin ja toin ne sisälle ihan niissä samoissa ruukuissa, missä olivat koko kesän olleet. Ajattelin sitten yrittää kahdella lohenvärisellä tavallisella pelargoniallakin, jotka olivat jääneet yhteen kukka-asetelmaan ja näin säästyneet kompostituomiolta.
Instagramissa puutarhatoimittaja Paula Ritanen-Närhi talvettaa valtavan määrän pelargonioita ihan sisällä tavallisessa huoneenlämmössä onnistuneesti kasvivaloja apuna käyttäen. Joten minäkin hommasin yhden kasvivalon näille. Enempää en raaskinnut!
 |
| Verenpisarat ovat vielä kukassakin! |
Puutarhahetki-blogin Tiiun innoittamana otin ulkosaunan ikkunalla olleet kolme verenpisaraakin talvetuskokeiluun. Ja kun kerran vauhtiin pääsin, nappasin amppeleihin samaisessa paikassa kasvaneet hopeaputoukset. Olen monesti kuullut, että nekin talvehtisivat viileässä. Meidän ulkoeteinen on patterin säädöistä riippuen ihan normi huoneenlämpöinen, mutta ehkä ensi kuussa alkava kalliimpi sähkösopimus alentaa senkin lämpötilaa. =' O.
Hopeaputoukset olisi kyllä kiva saada talvetettua, koska niistä saa lisättyä pistokkaina monta uutta kasvia tosi helposti. Ja ovat ostettuina aikas hintavia.
 |
| Näkymä ulkoa. Ja koirien lelut ikkunapellillä! |
Toivotaan onnea ja menestystä talvetuksilleni! Tietysti tässä nyt piilee se vaara, että jos onnistuvat, ensi talvena joka paikka on täynnä mitä erilaisimpia pelargoneja. Talvetuspaikkojen puute on rajoittanut sitä hurahtamista. Hieman ehkä jo pelottaakin etukäteen! ='D
Oli miten oli, mutta tykkään kovasti tuosta ulkoeteisen näkymästä. Beibekin sanoi, että on tosi kodikkaan näköistä, kun noi kukkaset on tuossa ikkunalaudalla. Laskin muuten, että tuo kukkavalo vie päivässä noi 4 sentin edestä sähköä. Ei paha hinta harrastamisesta, vai mitä?
Vanha pelargonia on mummon akkunalla
ja akkunan alla
laulaa katulaulaja
Hän mummolleni laulaa
ja punoo lemmenpaulaa
mutta turhaa on se vaiva
mummo vaarin muistaa vain
Myrsky-yönä vaari hukkui hukkui
meren mustiin laineisiin meren laineisiin
Tuonen käki jossain kukkui kukkui
jäi mummo kyyneliin
Sinä yönä kukkiin puhkes'
vanha pelargonia
Liekkiin hehkuvaan se aukes'
kuihdu ei kai milloinkaan
Myrsky-yönä vaari hukkui hukkui
meren mustiin laineisiin meren laineisiin
Tuonen käki jossain kukkui kukkui
jäi mummo kyyneliin
Sinä yönä kukkiin puhkes'
vanha pelargonia
Liekkiin hehkuvaan se aukes'
kuihdu ei kai milloinkaan
Yhä pelargonia on mummon akkunalla
Turhaan akkunan alla
laulaa katulaulaja