Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit

torstai 14. huhtikuuta 2022

Mämmi-mascarponevaahtoa sitruunakakun kera

 


Rakastan mämmiä! Mutta kun sitä lähinnä yksin syö meidän taloudessa, isosta mämmituokkosesta riittää kyllä johonkin muuhunkin kuin pelkiltään syömiseen.
Mämmimutakakkua olen mämminjämistä tehnyt ja se on helppo tehdä ja tosi hyvää! Jäätelöönkin olen mämmiä laittanut ja se toimii siinäkin.

Sitruunakakun tein Vegeviettelys-blogin ohjetta mukaillen. Itse käytin kakkuun rypsiöljyä oliiviöljyn sijasta. Korvasin myös soijajogun ihan tavallisella kreikkalaisella jogurtilla. Nostatusaineena käytin vain pelkkää leivinjauhetta. Alkuperäisessä ohjeessa oli sen lisäksi myös ruokasoodaa. 
Kakun ohjetta en tähän postaukseen kirjoita, vaan sen voit käydä katsomassa yllä olevasta, alkuperäisen ohjeen linkistä.


Tähän mämmi-marcarponevaahtoon sain idean, kun löysin kaupasta mascarponejuustoa 60% alennuksella. Alunperin minun piti käyttää se lasagneen, mutta teinkin sen herkulliseksi vaahdoksi mämmillä maustaen.
Me söimme vaahtoa sitruunakakun kanssa, mutta se sopisi jälkiruuaksi sellaisenaan, vaikkapa keksin- ja/tai marenkimurujen kanssa. Myös kakun- tai kääretortun täytteeksi vaahto sopisi myös erinomaisesti.



MÄMMI-MASCARPONEVAAHTO
- 2 dl kuohukermaa
- 0,5 dl tomusokeria
- 250 g mascarponejuustoa
- 1rkl sitruunamehua
- puolikkaan sitruunan raastettu kuori
- pieni loraus vaniljauutetta tai 1 tl vaniljasokeria
- 0,5-1 dl mämmiä

Vaahdota kuohukerma napakaksi vaahdoksi. Lisää loput aineet reseptin järjestyksessä ja vatkaa hyvin sekaisin. Tarjoile haluamallasi tavalla!



Ihanaa ja maukasta pääsiäisen aikaa kaikille!

perjantai 9. huhtikuuta 2021

Mämmijäätelö

 

Nämä beigen väriset kuvat eivät anna oikeutta tälle herkulle!

  Olen perheen ainut mämmilover ja mämmiä vedän kyllä kerman ja sokerin kanssa aikas määriä. Mutta silti kokonaisen tuokkosen tuhoaminen yksin pääsiäisenpyhinä muiden herkkujen ohessa, meinasi koitua ylivoimaiseksi urakaksi. Sitä paitsi ärtynyt vatsaporttini ei ole mämmilover!
Koska ruokahävikki on nou, nou, jotain piti mämminjämälle tehdä. Meinasin ensin leipaista siitä jotain, kunnes törmäsin netissä useisiin mämmijäätelön ohjeisiin. Kyllähän nyt jäätelö paremmalta idealta tuntui kuin leipä!

Monessa ohjeessa oli jäätelö tehty ihan sekoittamalla mämmiä vaniljajäätelöön. Mutta oli myös ihan sellaisia alusta asti jäätelökoneella tehtyjä. Tämä minun ohjeeni on ihan sellainen "vatkaa kerma ja yhdistä siihen muut aineet" -tyyppinen. Kerman ja mämmin määrää voi itse sovitella oman maun ja tarjolla olevien aineiden määrän mukaan.


Jäätelöstä tulikin aikas tuhtia kamaa! Tosi hyvää, mutta tuntuu vähästä! Monessa ohjeessa oli sokeria, mutta minä en laittanut. Silti jäätelöstä tuli kurkkua kuristavan makeata. Mutta edelleen, herkullista! 

Tätä mämmijäätelöä söi perheen mämmiheitterikin iltapalaksi rankan työvuoron jälkeen. Olisiko hänen suussaan iltavuoroväsymyksen tuoma makeanhimo tehnyt oman mausteensa, koska kehui hyväksi!




MÄMMIJÄÄTELÖ

1-2 dl mämmiä
2-4 dl kuohukermaa
1 prk sokeroitua kondesoitua maitoa

Vatkaa kuohukerma kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää joukkoon mämmi ja kondesoitu maito. Vatkaa sekaisin. Kaada pakastimen kestävään astiaan ja jäädytä seosta ainakin 4 tuntia tai yön yli.

Mämmijäätelön voi tehdä myös vegaanisena vaihtamalla kuohukerman johonkin vaahtoutuvaan kasvikermaan ja kondensoidun maidon kondensoituun kookosmaitoon. Sitä löytyy ainakin isoimmista marketeista.

Aikaisemmin olen tehnyt mämmistä mutakakkua. Se on todellista herkkua myös! Jos jääkaapista vielä mämmiä löytyy, mutakakkuun ohjeen löydät täältä

maanantai 9. marraskuuta 2020

Hyytelöä karpaloista ja ihanat karpaloposset!

 



Minä en tänä syksynä karpalosuolle ole ehtinytkään, mutta Beibe kävi niitä keräämässä litran verran. Joku oli jo ehtinyt vakkarisuolle ennen häntä, mutta ihan riittämiin meille tuo litra on. Pakkasessa on muutamia rasioita edellisvuotisia, joten hyytelöksi nämä tämän vuotiset jalostin. Hyytelöä meillä kuluukin ja viime vuotiset herkut ovatkin jo syöty. 

KARPALOHYYTELÖ

  • 1l karpaloita 
  • 1dl vettä
  • 5dl hillosokeria
Keitä karpaloita vedessä, kunnes ovat pehmenneet. Siivilöi kuoret pois ja lisää mehuun hillosokeri. Keitä hiljalleen noin viisi minuuttia. Kuori vaahto pois ja kaada puhtaisiin, kuumennettuihin lasipurkkeihin.
Karpalohyytelö on herkullista pataruokien ja lihakastikkeiden lisukkeena.

Kuorimäski kannattaa käyttää leivontaan tai puuroihin. Itse kuivaan mäskin uunissa tai kuivurissa, jauhan ja siivilöin jauheeksi. Käytän tätä marjajauhetta tuorepuuroihin, jogurtin seassa ja jopa saippuamassaan olen sitä laittanut kuorivaksi ainesosaksi. Mutta selvää on, että hukkaan mäskiä ei heitetä!

Keskimmäinen on karpalosaippuaa. Siinä karpalorouheen
lisäksi myös vaaleanpunaista kosmetiikkasavea, nokkosen-
siementä ja karpalo -tuoksuöljyä. Vasemmanpuoleinen 
saippua on avocadoöljysaippuaa ja tuo ruskea on 
tervasaippuaa.


Otin hyytelönkeitosta pienen määrän karpalomehua sivuun ja pyöräytin meille herkkujälkkärit. Posset tehdään yleisemmin sitruunan mehusta. Olen tehnyt niitä myös veriappelsiinin ja -greipinkin mehusta. Myös puolukkaposseja meillä on nautittu. 
Posset ovat yksinkertaisuudessaan nero jälkiruoka! Niihin ei montaakaan ainesosaa tarvita ja silti ne ovat juhlallinen jälkkäri. Ehkä happamuudessaan kuitenkin enemmän aikuisten, kuin lasten mieleen. Netti on väärällään erilaisia posseohjeita, mutta tässä minun karpaloinen versio.




KARPALOPOSSET

  • 2dl kuohukermaa
  • 0,5dl sokeria(tai maun mukaan)
  • 1dl karpalomehua(makeuttamatonta)
  • 2rkl sitruunamehua
Kiehauta kuohukerma sokerin kanssa. Ota pois liedeltä ja lisää karpalo- ja sitruunamehut. Kaada jälkiruokamaljoihin ja anna hyytyä jääkaapissa mieluiten yön yli. 

Me nautittiin posset tällä kertaa ihan sellaisenaan. Mutta vaikkapa nokare turkkilaista jogurttia sopisi hyvin possen kera.