![]() |
| Pimeydessä, ulkona tehdyt muistiinpanot. Vielä kun ne pysyisivät tallessa kevääseen! |
Olen vuosia vannonut syyskylvöjen nimeen. Varsinkin porkkanan ja palsternakan osalta. En ole oikein koskaan saanut niistä hyvän kokoista satoa keväällä kylvettynä, mutta syyskylvöt ehtivät kasvamaan kivan kokoisiksi.
![]() |
| Vaikka ajallisesti olin aiemmin syyskylvöjä touhuamassa kuin edellisinä vuosina, pimeyden turvin niitä silti tein. |
Tänä syksynä keskitin syyskylvöt pitkälti vanhan lasikasvihuoneen ympäristöön. Oli vähän suunnitteilla kunnostaa kasvilavoja sen ympäriltä tänä syksynä. Mutta ei kyllä nyt pystynyt, ei sitten millään. Aika ja jaksaminen ei riitä ja tuleehan niitä syksyjä sitten tulevaisuudessakin.
Vakavasti sanottuna, kunnostustarpeita olisi, koska maa on alkanut kasvihuoneen yläpuolelta valumaan ja painaa hieman jo kasvihuonetta. Samaten kasvihuonetta kiertävä istutusallas alkaa olemaan uusimisen tarpeessa. Myös kasvihuoneen vieressä oleva vanha lämpölava on aikas laho jo, mutta näillä mennään nyt ainakin ensi kesä.
Istutin samoja vanhoja tuttuja syyskylvettäviä kuin aina ennenkin. Palsternakkaa ja porkkanaa meni kasvihuonetta ympäröivään lavaan. Saas nähdä miten palsternakka itää, koska siemenet olivat toissa kesäisiä ja itsekasvatettusta palsternakasta. Palsternakkahan itää kaikkein parhaiten tosi tuoreista siemenistä.
![]() |
| Porkkanaa istutettuna spiraaliin! |
Osa porkkanan siemenistäkin oli jo ohittanut parasta ennen. Mutta kylvin niitä tyliin "määrä korvaa laadun"!
Porkkanaa meni montaa eri lajia. Lasikasvihuoneen ympäristön lisäksi ihan varsinaiselle kasvimaalle muutamaan eri lavaan. Luulisi edes osan niistä itävän.
![]() |
| 'Aleksandran' istukassipuleita |
Kylvin myös persiljaa, persiljajuurta, mustajuurta, kaurajuurta, retiisiä, paria eri salaattia, tilliä ja salaattisipulia. Ja tietysti valkosipulit menivät maahan. Vanhaa tuttua 'Aleksandraa' istutin kasvimaalle yhteen isoon lavaan.
![]() |
| Iso lava täynnä valkosipulia. |
Olen tämän valkosipulin nimeen vannonut oikeastaan koko valkkarin kasvatusurani ajan. Mutta... koska liha on heikko houkutuksille, menin ja ostin Hankkijalta paria lajiketta lisää. Olivat niin hyvän kokoisia istukassipuleita, että en voinut vastustaa. Toisaalta, helppohan ne on sitten syömällä hävittää, jos eivät mieluiseksi osoittaudu.
![]() |
| Tämä oli oikein luomua! |
![]() |
| Ensi vuonna sitten maistellaan onko näistä 'Aleksandran' haastajaksi! |
Menin ja ostin jo aikaa sitten joitakin kukkasipuleita. Löysin sellaisia vähän erikoisempia laukkoja, joita ei ehkä enään sipulialennuksien alettua enään olisi tarjolla.
![]() |
| Laukkoja istutin perhospenkkiin. Saas nähdä, ovatko yhtä sinisiä livenä kuin kuvassa! |
![]() |
| Pinkkejä idän sinililjoja! |
![]() |
| Nää kirjopikarililjat ovat ihania! |
Yleensä en osta yhtään kukkasipuleita normaaliin hintaan. Mutta oli niin hauskan näköisiä laukkoja, että ne oli saatava.
Istutin ne kesällä tekemääni perhospenkkiin ja toivottavasti ne talvehtivat hyvin. Olisi voinut vielä jotain kevätkukkijaa siihen hankkia, mutta tuleehan näitä syksyjä tulevaisuudessakin. Onhan se kiva istuttaa jotain uutta vuosittain.
![]() |
| Nää oli jänniä! |
![]() |
| Ja nämä! Ihania "hiuslaukkoja"! |
Jotenkin olen hieman ihmeissänikin siitä, että olen jo kylvöt tehnyt. Yleensä teen niitä vasta joskus marraskuun puolella, kun maan pinta on jo hieman jäätynyt. Otsalampun valossa, lumen sataessa niskaan ja sormet ihan jäässä. Nyt kaikki on kylvetty, mitä pitikin.
Nooh, onhan kasvimaalla lavoja kunnostamatta kevättä varten. Mutta joo, täytyy olla armollinen itseään kohtaan ja kehua, kuinka reipas olen ollut tänä syksynä.
![]() |
| Maanantaiaamuna olikin sitten jo tämän näköistä! |



















































