Näytetään tekstit, joissa on tunniste Orivesi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Orivesi. Näytä kaikki tekstit

torstai 1. heinäkuuta 2021

Valoa ja väriä -näyttely ja Kahvila ChefBug Vihasjärven vanhalla kansakoululla

 


*postaus tehty yhteistyössä Kahvila ChefBug:n kanssa

Kävin tutustumassa Vihasjärven vanhalla kansakoululla 26.kesäkuuta alkaneeseen taidenäyttelyyn, Valoa ja väriä -taidetta vuosikymmenten varrelta. Näyttelyssä on mukana kymmenen paikallisen taiteilijan ja kädentaitajan teoksia ja töitä. 
Näyttelyyn kutsutut taiteilijat ovat Vihasjärven kylän alueelta tai sen lähistöltä. Hieno ajatus koota oikeasti paikallista taidetta näyttelyksi ja ihan mahtavaa, että paikalliset tekijät ovat näin mittavasti lähteneet mukaan näyttelyyn. Todellista lähitaidetta!
 Osa mukana olevista taiteilijoista ovat edesmenneitä, mutta heidän taiteensa elää hienosti vanhan koulurakennuksen upeissa huoneissa.

Tuula Sipilän tekemät ja Tiina Anttilan maalaamat
linnut koulun takapihalla.

Vihasjärven vanhan koulun omistavat Aija Viitaniemi ja Tapani Virtanen. He ovat kunnostaneet koulun hienosti vanhaa kunnioittaen ja saaneet herätettyä rakennuksen takaisin loistoonsa. 
Koulurakennus on valtavan kokoinen ja hirrestä rakennettu vuonna 1906. Koulutoiminta Vihasjärvellä lakkautettiin vuonna 1968. Sen jälkeen siellä on ollut 70 -luvulla kansalaisopiston kurssitoimintaa ja siellä on järjestetty 80 -luvulla vaalitilaisuuksia. Koululla on asunut kesäasukkaita ja maalaiskirppis toimi osassa koulua monia vuosia.


Nyt koululla toimii Aijan luotsaama Kahvila ChefBug, joka on avoinna näyttelyn ajan joka päivä klo 12-18. Kahvila on yhdessä koulun isoista saleista ja siellä voi nauttia edulliseen hintaan paikan päällä valmistettuja kahvilatuotteita, niin suolaisia, kuin makeitakin.

Koululla valmistetaan myös ChefBug-herkkuhyönteiset tuotemerkillä sirkkatuotteita, sekä villiyrteistä jalostettuja siirappeja ym. herkkuja. Tuotteita voi ostaa kahvilan yhteydessä olevasta minipuodista tai tilata yrityksen nettisivuilta .



Olemme käyneet aikaisemminkin koululla järjestettävissä tapahtumissa, kuten nyt keväällä järjestetyissä Oriveden vanhat talot ja pihat -tapahtumassa ja viime kesänä vierailimme kesän taidenäyttelyssä, sekä useasti ohi kulkeissamme ihan vain kahvittelemassa. Koulu on niin ihana tunnelmaltaan ja viihtyisä kahvittelupaikkana. 

Postauksen viime kesäisestä taidenäyttelystä ja koulun esittelystä voit käydä lukemassa täältä .



Tämän kesän näyttely on tosi laaja. Koska taiteilijoita on mukana niin monta, katseltavaa ja koettavaa on paljon. Ison koulurakennuksen suuriin saleihin ja huoneisiin näyttely on koottu niin, että kaikkien teokset on saatu hienosti esille omiin tiloihinsa, eivätkä ne vie huomioita toisiltaan. 

Tuula Sipilä tekee taidokasta taidetta ja luotsaa
pientä Taidemyllyä, josta olen pariinkin otteeseen
postannut .

Tuula Sipilä 'Naiset kotirintamalla'
Suomi 100-vuotta-teos


Näyttelyn laajuudesta huolimatta, sen jaksaa kiertää hyvin ja keskittyneesti. Näyttely on niin monipuolinen ja taiteilijoiden teokset poikkeavat toisistaan, että vierailijan mielenkiinto pysyy taatusti yllä koko kierroksen ajan. Toisaalta jää sellainen tunne, että tulikohan kaikki nähtyä. Silloin voi tulla uudelleen katsomaan taidetta, koska näyttelyyn ei ole sisäänpääsymaksua.

Risto Jokela 'Illan viimeiset kuormat'


Jelena Salosen neula- ja märkähuovutustöitä

Aivan uskomattoman kauniita, hienoilla
yksityiskohdilla.


Näyttelyssä on maalauksia, hyvin perinteisiä ja esittäviä, sekä modernimmalla lähestymisellä tuotettuja. 


Yläkerran vanhaan liikuntasaliin ja veistoluokkaan
vievät portaat.

Taidetta ja kädentaitoa on esillä huovuttettuina töinä ja jopa nukentekijän taidonnäytteinä vanhassa keittiössä. Mukana on sarjakuvataidetta ja tekstiilejä. Harvoin pääsee yhdellä kertaa tutustumaan näin mittavasti erilaisiin taiteen aloihin ja -tekniikoihin.

Sarjakuvataiteilija Jukka Tilsan näyttelyn osuus
on ripustettu portaikon yläpäähän.

Aivan loistavaa huumoria!

Osa taiteilijoista ovat itseoppineita, mutta moni on myös opiskellut taidetta. Mukana on tunnettujakin nimiä, että suurelle kansalle tuntemattomiakin. Kaikki ovat silti tunnettuja Eräjärvellä, omalla kylällään. Pidin kovasti siitä, että ketään ei olla "nostettu" muita ylemmäksi, vaan kaikki ovat näyttelyssä saman arvoisina töineen. 


Teija Willman kuvaa itseään "luovuuden 
harrastajaksi". Kädentaitojen lisäksi hän
on muusikko.

Teija on tässä yhdistänyt upeasti virkkausta
vanhaan lautaan.

Juttelin Aijan kanssa taiteilijoista ja heidän taiteestaan samalla kun nautin kahvin kera herkullista raparperipullaa. Aija kertoi, että ajatus koota näyttely Vihasjärveläisten ja lähistön taiteilijoiden yhteisnäyttely koululle, oli hänen omansa. Kyselin, että oliko taitelijoita vaikea saada houkuteltua mukaan. "Ei todellakaan ollut!" Aija huudahti. "Kaikki olivat olleet heti innoissaan mukana." 


Vanha jumppasali, jossa on myös veistoluokka toiminut.

Koska olen sen verran Eräjärveläisten touhuja seurannut ja Järvenpää-Vihasjärvi kylätoimikunnan tapahtumissa vieraillut, uskon, että ilman korona-ajan tuomia rajoituksia ja niiden purkuja, tämä näyttely olisi järjestetty ihan yhtä suurella innolla ja osallistumisella. Noilla kylillä elelee aktiivista ja kekseliästä porukkaa!


Asta Viitaniemen taidetta yläkerran jumppasalissa.

Vaikka kaikki näyttelyyn osallistuneet taiteilijat ovat Aijalle tärkeitä, kuitenkin kaikista tärkeimmäksi kohoaa hänen edesmenneen äitinsä, Asta Viitaniemen taulut ja teokset. Kuten Aija sanoi, "Äidit ne ovat tärkeimmät!"


Asta Viitaniemen tauluja voi ihailla koulun
yläkerrassa.


Aija oli tuonut näyttelyyn mittavan kokoelman äitinsä tauluja ja muita kädentaitoja. Hän kertoi, että äitinsä oli innokas käymään kaikenlaisia kursseja ja kokeilemaan, sekä opettelemaan erilaisia kädentaitoja. 


Asta Viitamäen tekemiä tuohitöitä

Sekä poppanaliinoja.


Mielestäni aivan ihana ja liikuttava ele tyttäreltä äidille. Rakkaudella tehty! Ja kyllä Aijalta itseltäänkin löytyy taiteellisuutta ja kauneuden tajua. Sen huomaa koulun aivan ihanasta värimaailmasta ja kahvilassa tarjolla olevista, taidolla tehdyistä herkuista.


Näyttelyn avajaispäivänä sattui pieni hetki, ettei
kahvilan salissa ollut muita asiakkaita, kuin minä
ja sain napattua kuvan.

Vihasjärven koululla on turvallista vierailla näin poikkeusaikana. Rakennus on iso ja sen huoneet suuria ja korkeita. Etäisyyksiä pystyy pitämään hyvin näyttelyä kiertäessä. Kahvilasaliinkin pääsee nauttimaan virvokkeita, kuten raparperimehua, etäisyydet huomioiden.


Raija Saramäen, Eräjärven kirkon vanhoihin kattopaanuihin
maalattuja teoksia. Nämä ovat myynnissä 25 e kappalehintaan.


Tilavissa huoneissa pystyy nauttimaan taiteesta
väljästi.

Koululla järjestetään myös näyttelyyn liittyviä tapahtumia ja työpajoja. Musiikkia unohtamatta! Näyttelyyn osallistuvat taiteilijat jakavat osaamistaan huovuttamisen opettamisesta, nukenteon saloihin. Myös esitellään näyttelyn edesmenneitä taiteilijoita. Kannattaa ottaa seurantaan Kahvila ChefBug Facebookissa ja Instagramissa , joissa julkaistaan ajankohtaista tietoa tapahtumista. Myös Kahvila ChefBugin nettisivuistoilla tiedotetaan koulun tapahtumista.


Elis Lindroosin tekemiä piirroksia ja akvarelleja
Järvenpään kylän jo puretuista rakennuksista.

Elis Lindroos oli myös räätäli. Koulun isännän
omistuksessa oleva lampaanturkilla vuorattu
takki.


Pidin kovasti Tiina Anttilan taiteesta. Siinä oli sellaista minulle
sopivaa synkkyyttä.

Näyttelyyn voi tuoda myös keskeneräisen
maalauksen!

Minulle jäi näyttelystä vahva tunne, että se on käytävä kiertämässä vielä monta kertaa. Siinä oli niin paljon erilaisuutta, että haluan paneutua teoksiin syvällisemmin.


Vanhassa koulun keittiössä oli Airi Huhtakallion
nukkeja.

Pykkäreillä oli maitokärryt ja kaikki!

Lämpökaapissa oli orkesteri!

Ajankohtainen maalaus, koska meidän kotilammella
sudenkorennot kuoriutuvat.

Jälleen kerran en voi muuta kuin hämmästellä ja ihastella, kuinka taitavia, sekä kekseliäitä ihmiset ovat taiteessaan. Näyttelyn monipuolisuus on upeaa, koska joka huoneessa, eri taitelijan teoksia katsellessa, pääsee aina uuteen tunnelmaan. 


Kuppi kahvia ja raparperipulla nautittavaksi 
näyttelyn lomassa.


Jos Sinulle mahtuu kesäsuunnitelmiin vielä kohteita, suosittelen lämmöllä käymään katsomassa taidenäyttely Vihasjärven kansakoululla ja kahvittelemaan Kahvila ChefBugissa. Ja vaikka suunnitelmat olisi jo tehty, niihin silti kannattaa mahduttaa tämä hieno paikka. 

Minä aioin viedä Beiben näyttelyyn ja kahville. Ehkä näen Sinutkin siellä?


Vanha ilmakuva koulusta

Kahvila ChefBug ja Valoa ja Väriä -taidenäyttely

Vihasjärven kansakoulu, Järvenpääntie 223, 35240 Ristakallio

Avoinna 26.6.-1.8.2021 joka päivä kl 12-18

Näyttelyyn ilmainen sisäänpääsy!

perjantai 10. heinäkuuta 2020

Kesäkahvila ChefBug ja Vesa Peltomaan näyttely Vihasjärven vanhalla koululla Eräjärvellä


*postaus tehty yhteistyössä ChefBug oy:n kanssa

Vihasjärven kansakoulu
Pari viikkoa sitten sain viestin, että olisinko halukas vierailemaan Vihasjärven vanhalla kansakoululla ja tutustumaan ChefBug Oy:n toimintaan. Koululla on kesäkahvio, jossa tuotemyyntiä ja puukuvanveistäjä ja taidemaalari Vesa Peltomaan näyttely.

Piirros koulun pihapiiristä

Tämähän sopi minulle erittäin hyvin, koska Vihasjärven koulu kahvioineen ja näyttelyineen olikin ollut minun ja Beiben lähiseudun kesäkohdelistallamme. Oli kuitenkin vielä mukavampaa lähteä katsomaan paikkoja kutsuttuna!



Vihasjärven vanha koulurakennus olikin meille ennestään tuttu paikka. Olimme käyneet siellä vuosia toimineella maalaiskirppiksellä todella monta kertaa. Siellä on ollut myös Taiteilijaseura ry:n taidenäyttelyitä, joissa olemme joskus vierailleet.

Kahvilassa on oikein ihanan valoisaa ja lämmin tunnelma.
Koulurakennus on valtavan kokoinen ja hirrestä rakennettu vuonna 1906. Koulutoiminta Vihasjärvellä lakkautettiin vuonna 1968. Sen jälkeen siellä on ollut 70 -luvulla kansalaisopiston kurssitoimintaa ja siellä on järjestetty 80 -luvulla vaalitilaisuuksia. Koululla on asunut kesäasukkaita ja tosiaan kirppis oli osassa koulua monia vuosia.
Nykyään koulun omistavat Aija Viitaniemi ja Tapani Virtanen.

Sisustuksessa käytetty koulun vanhaa esineistöä. Muurahais-
aiheinen koulutaulu viittaa kivasti yrityksen toimintaan!
Aija on keittiömestari, elintarviketieteiden maisteri ja ChefBug Oy Ldt:n perustaja, sekä omistaja. Hän tituleeraa itseään ötökkäkokiksi!
Heidän kotisirkkatuotteitaan on myynnissä kesäkahviolla ja nettikaupasta. Heidän nettisivuiltaan löytyy myös tiedot kaupoista, joissa heidän tuotteitaan on jälleenmyynnissä.
Postauksen lopusta löydät Vihasjärven vanhan koulun yhteystiedot, sekä nettiosoitteen.

Kyllä vanhassa koulussa pitää koulutauluja olla somisteena!

Olimme Beiben kanssa todella kiinnostuneita näkemään, miten koulu olisi muuttunut niistä kirpputoriajoista. Koulurakennus jo itsestään on niin upea ja se, että se olisi siivottu ja remontoitukin, niin oli todella jännittävää nähdä lopputulos.

Yläkerta on toiminut ainakin veistoluokkana ja jumppasalina.

Itse rakennuksen lisäksi kiinnosti tietysti siellä tosiaan toimiva hyönteisruokayritys ja mittava yhden miehen kesätaidenäyttely.
Puukuvanveistäjä ja taidemaalari Vesa Peltomaan "Elämäni taival" -näyttely olikin todellinen taiteilijan elämän kertomus. Näyttely sisälsi yli 200 puurelifiä ja -veistosta, sekä maalauksia.

Vanhassa kaapissa oli vielä vanhoja puutyökaluja.

Kaikki koulun isojen huoneiden seinät olivat täynnä upeita ja taidokkaasti puuta työstäen tehtyjä teoksia. Lattioilla oli veistoksia näyttelyjalustoilla ja niitä pääsi ihastelemaan todella läheltä ja eri suunnista. Joissakin huoneissa oli reliefien lisäksi seinillä maalauksia, joiden värinkäyttö oli runsasta ja iloittelevaa.
Koulun isot, korkeat ja valoisat tilat olivat kyllä kuin syntyneet taidenäyttelyn pitämiseen. Teokset tulivat tiloissa upeasti esille!

Tästä kuvasta saa mielestäni hyvin käsitystä koulun ihanan
korkeista huoneista, seinien hirsistä ja muista pintamateri-
aaleista ja yleensäkin tunnelmasta.

Itse taiteija oli paikalla ja hänen pyyntönsä oli, ettei teoksia ei kuvattaisi. Totta kai tätä pyyntöä piti kunnioittaa! Tästä syystä en saanut myöskään koulua kuvattua sisältä kuin aivan muutamista paikoista rajaamalla kaikkialla olevia taideteoksia. Mutta toivottavasti pääsen joskus muulloin kuvaamaan koulua sisältä, jotta pääsen näyttämään teille kaikille kuinka upea rakennus se on!

Sain kunnian ikuistaa taiteilija Vesa Peltomaan
muutaman teoksensa rinnalla.

Vesa Peltomaa oli taiteilijana hyvin innostunut kertomaan omista töistään. On aina ihanaa päästä keskustelemaan taiteilijan kanssa, koska monet teokset avautuvat katsojalle silloin paremmin.
Kyseltiin, että mistä hän ammentaa aiheet teoksiinsa ja hän kertoi niitä tulevan omasta elämästään, näkemistään tapahtumista, unista ja vaikka mistä. Öisin kuulemma tulevat parhaimmat ideat ja silloin ei auta kuin alkaa työstämään teosta!
Teoksissa oli materiaalina pääasiassa koivua ja leppää, mutta myös haapaa ja hieman havupuita. Taiteilijalla oli omat salaiset aineet, millä hän hieman käsitteli puuteoksia, lähinnä suojatakseen niitä pölyltä ja lialta. Samoin hän sekoitti maalauksiinsa värit itse ja lakan, millä hän suojasi maalaukset.
Taiteilija ei varsinaisesti tehnyt teoksia myyntiin. Jos joku kuitenkin halusi hankkia hänen teoksensa itselleen, hän oli valmis asiasta neuvottelemaan.
Tämä näyttely on kyllä niin hieno ja laaja, upeassa ympäristössä, että se kannattaa käydä katsomassa!

Maistelupöydän antia.

Hengenravinnon jälkeen pääsimme kahvittelemaan ihanasti sisutettuun kahvilasaliin. Meillä kyllä juttua piisasi muutenkin, koska varsinkin Beibelle nämä seudut ja ihmiset ovat tuttuja. Mutta kyllä me puhuttiin paljon myös ötökkäbisneksestä ja sehän on se juttu nyt tällä koululla.

Kahvilan paikan päällä leivottuja tarjottavia.

Koululla toimivan ChefBug Oy:n tuotteet ovat siis pääasiassa hyönteisiä, mutta valikoimassa on myös hunajaa, makusiirappeja ym.  Heiltä on myös mahdollisuus tilata ötökkätasting vaikkapa halloween hengessä, polttareihin tai ihan muuten vaan. Tuotevalikoimaan kannattaa käydä tutustumassa heidän nettikaupassaan.
 Nyt tarjolla oli kotisirkoista tehtyjä tuotteita, sekä siirappeja ja hunajaa, joita pääsimme maistelemaan.

Paahdettuja sirkkoja; naturellina ja maustettuina.

Itse en henkilökohtaisesti ole ollut kovinkaan innostunut hyönteisravinnosta. Mutta olen erilaisia tuotteita aiemminkin maistellut ja kaikki ovat olleet hyviä maultaan. Sellaiset tuotteet, joihin on käytetty hyönteisjauheita, ovat olleet todella helppoja lähestyä. Mutta koskaan en ole hyönteistuotteita kotiin hankkinut.
Beibe taas ei ollut koskaan aikaisemmin syönyt mitään hyönteisiä sisältävää tuotetta. Joten tämä oli hänelle hyvä tilaisuus tutustua syötäviin hyönteisiin.

Kun ei jäänyt liiaksi tuijottelemaan mitä suuhunsa laittoi,
ihan joistain hyvistä snackseistä meni!

Vaikka minä olen todella ötökkäkammoinen, jostain kumman syystä en ainakaan näitä kotisirkkoja kammoksu. Ehkäpä siihen vaikuttaa sekin, että ne eivät liiku! Ja kaikestahan voi löytää epäilyttävää, jos liikaa alkaa tutkimaan. Joten suuhun vaan!
Jauhopukintoukkia olen syönyt myös jossain tuotteessa, mutta niitä en ehkä välttämättä niin huolettomasti suuhuni heittäisi, kuin näitä sirkkoja. Nää on näitä juttuja, mitä ei itsestään välttämättä osaa selittää. Miksi jotain pystyy syömään ja toista ei!
Aijakin kertoili, että hänen kokemuksensa mukaan ihmiset suhtautuvat aikas kahtia jakautuneesti hyönteisravintoon. Toisille se on ihan mahdoton ajatus ja toiset taas ovat kokeilunhaluisia ja valmiita kokeilemaan kaikkea uutta ruokavalioonsa.

Suklaalla kuorrutettuja sirkkoja. Hyviä!

Kuten aikaisemminkin olen todennut, paahdetut ja maustamattomat kotisirkat maistuvat pähkinäisiltä ja suutuntuma on rapea. Maustetut sitten toivatkin ihan uutta ulottuvuutta sirkkoihin ja niitä voisikin ajatella ihan snacksiksi kulhoon. Joku voisi niitä vaikka salaattiin ripotella rapeutta antamaan, mutta meikä mieltäisi ne enemmänkin naposteltaviksi.

Tälläisillä herkkukekseillä on kyllä helppo lähestyä
hyönteisten maistelua!

Kaikki sirkkatuotteet olivat todella hyviä! Meitä molempi viehätti myös se, että ne oli valmistettu paikan päällä. Samalla kun saimme herkutella, kuulimme tarinoita tuotteiden valmistuksesta ja itse yrityksestä. Pääsimme myös vähän kurkkaamaan tuotantotiloihin ovenraosta.

Herkkusuklaata vaikka kahvin kera!

Juttelimme, että kesäkahviolle olisi kiva tuoda vaikkapa ystäviä vierailulle. Koska kahvion valikoimissa on "ötökättömiäkin" tuotteita, ei niitä vieroksuvan tarvitse jäädä herkuitta. Mökkiläisille tosiaan hyvä vinkki käydä taidenäyttelyssä ja kesäkahviossa kesävieraiden kanssa!

Nämä olivat tosi hyviä!

Sirkkatuotteiden lisäksi maistelimme hunajaa, joka oli tosi hyvää. En edelleenkään lakkaa ihmettelemästä, miten paljon hunajista löytyy eri makuja.
Makusiirapeissa oli maisteltavissa mesiangervo, maarianheinä, terva ja väinönputki. Maarianheinäänhän tutustuin kasvina vasta tänä keväänä Frantsilassa vieraillessani ja se on kyllä mielenkiintoinen kasvi. Mutta jotenkin ajattelin sen vain hajuvesien ja kosmetiikan raaka-aineeksi. Sen parfyyminen, mutta mieto maku sopi hienosti kyllä makusiirappiinkin.
Minun suosikkini oli ehkä mesiangervo, koska se nyt vaan sopii niin hyvin kaikkiin jälkkäreihin. Beiben makuun se oli hieman liian voimakasta. Mutta hänen suosikkinsa oli tervasiirappi, josta minäkin pidin kovasti. Purkki tervasiirappia ostettiinkin kotiinviemisiksi! Jätskin kanssa sitä kokeillaan, mutta osaan kuvitella kuinka hyvin se sopisi rasvaisen sianlihan kanssa.

Tätä ostimme kotiinviemisiksi!

Oli aivan ihana aamupaivä mukavien ihmisten kanssa upeassa miljöössä, herkkuja maistellen. Harmiteltiin puolin ja toisin sitä, että vaikka Kuhmalahti ja Eräjärvi on rajanaapureita, niissä ei juurikaan tiedetä toistensa tapahtumista ja yritysten toiminnasta. Minäkin usein kuulen vasta jälkikäteen kivoista jutuista, mihin olisi vaikka voinut osallistua.

Itse ötökkäkokki Aija Viitaniemi

Minusta on todella kiehtovaa tälläinen uskallus kunnostaa suuri ja vanha rakennus. En jaksa kuin hämmästellä sitä työn määrää, mikä on vaadittu koulun saamiseksi näin upeaan ja viihtyisään kuntoon. Tämän lisäksi vielä perustaa yritys tänne maalle, jonka erikoisala on... no, hieman tavallisuudesta poikkeava. Jo pelkästään se, että joku tuo uutta elämää tänne maaseudulle, on upeaa!

Kotona oli pakko iltakahvilla makustella tervasiirappia
vaniljajäätelön kanssa. 

Käykää ihmeessä tutustumassa Vihasjärven vanhalla koululla upeaan taiteeseen ja nauttimassa kahvit lisukkeineen, sekä fiilistelemässä vanhan rakennuksen hienoa tunnelmaa. Meistä ainakin tuntui siltä, että tästä paikasta tuli yksi meidän lempparikesäkahvioistamme.

Suurena fudge -fanina nämä olivat ihan pakollinen ostos.
Ja ne on jo syöty!

Ja tutustukaa ihmeessä Herkkuhyönteiset -kotisivuihin, jotka ovat erittäin taidokkaasti tehdyt. Sivuilta löytyy kattavasti tietoa itse yrityksestä, sekä ihmisestä sen takana, tietoa hyönteisravinnosta, reseptejä vinkiksi hyönteisten käyttöön ja tietysti nettikauppa.

ChefBug Oy
Järvenpääntie 223 A
35240 Ristakallio

Kahvio ja taidenäyttely avoinna joka päivä klo 11-17, 26.7.2020 saakka.

www.herkkuhyönteiset.fi