Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogiyhteistyö. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogiyhteistyö. Näytä kaikki tekstit

maanantai 29. elokuuta 2022

Jovelan Johanna: Vanhassa talossa

 *lukukappale saatu, kaupallinen yhteistyö Jovelan Johanna ,Annabelle AntasDocendo




"Meillä on kelloja, mutta onko meillä aikaa?"


Näillä sanoilla alkaa suosittua Omavarainen-blogia kirjoittavan Johannan ihka uusi kirja Vanhassa talossa; Kohti omavaraisempaa elämää. 




Minulle tarjoutui mahtava tilaisuus olla niiden onnekkaiden joukossa, jotka saimme tutustua etukäteen tähän kirjauutuuteen. Kirjaa voi jo varata ennakkoon monestakin eri paikasta, mutta myyntiin se tulee kauppoihin 1. syyskuuta.




Olen jo vuosia seurannut Johannan blogia ja hänen @jovelan_johanna Instagram-tiliä, jotka molemmat ovat täynnä mielenkiintoisia ohjeita, reseptejä ja vinkkejä. Kuvat blogissa ja instatilillä ovat upeita ja pursuavat ihanaa tunnelmaa. Joten aavistelinkin kirjan olevan ihana. Mutta olin väärässä. Kirja on upea!



Ote kirjan takakannen tekstistä:

"Johanna ehti vuosien ajan haaveilla ja käydä katsomassa miehensä kanssa monta taloa. He halusivat pois kaupungista, keinovaloista, betoniseinistä ja itseään toistavasta arjesta. Löytyi Jovela, nykyajan melskeistä vapaa paikka, jossa tähdet piirtyvät yötaivaalle pellon ylle ja uusi aamu valkenee linnunlauluun."




Kirja etenee tarinoiden kautta, vuodenaikoja mukaillen. Samalla Johanna kertoo tarinaansa siitä, miten he miehensä kanssa kaipasivat pois kaupungista, elämään maaseudulle vanhaan taloon elämän perusasioiden äärelle. Elämään yksinkertaisempaa elämää. He halusivat pois oravanpyörästä ja löytää paikan, missä he voisivat heittäytyä elämänpyörään.



Kirja on ilmeeltään kaunis. Se on sekoitus elämänkertaa, askartelukirjaa, historiaa, ruokakirjaa, tietokirjaa, puutarhakirjaa, valokuvakirjaa ja käsityökirjaa. Olematta kuitenkaan millään tavalla sekava. 
Kuvat huokuvat lämpöä ja rakkautta vanhaan taloon, sekä omavaraistelevaan ja omatoimiseen elämäntapaan. Erityisen iloinen olin siitä, että kirjassa on paljon talvisia kuvia. Koska minä rakastan talvea!
Valokuvaaja Annabelle Antas on saanut hienosti vangittua Jovelan "hengen" kuviin. Jotenkin hänen ja Johannan ystävyys näkyy näissä kirjan kuvissa. 


Tämä aika kaipaa juuri tälläisiä ihanan tunnelmallisia, kauniilla "kielellä" kirjoitettuja kirjoja, joihin voi tarttua aina uudelleen ja uudelleen. Vaikka minäkin olen vuosikymmenet elänyt samantapaista elämää mistä kirja kertoo, silti olin aivan haltioissani kun kirjaa luin. Monet asiat mistä Johanna kirjassaan kertoo, olisi voinut olla minun itseni kertomia. Myös minä rakastan Johannan tapaan tehdä pieniä puuhasteluja radiota kuunnellen tuli takassa rätisten. Ja Beibe on tehnyt jo vuosia jouluksi kermalikööriä Johannan ohjeella!
Kirjan ohjeista aion kokeilla ainakin karviaisviinietikkaa, koska karviaisia meillä on vielä puskat väärällään. Gourmet-yrttiaromisuolaa aioin myös tehdä. Minä en ole koskaan kotiin ostanut aromisuolaa, enkä ole oikein sen makua ymmärtänyt. Kananmuniini olen aina ripsauttanut ihan tavallista suolaa. Mutta tälläistä itse tehtyä voisin vaikka kokeillakkin keitetyn munan kera!



Monipuolisen sisältönsä vuoksi Vanhassa talossa-kirja sopii monenlaisille lukijoille. Mattapintaiset ja paksut sivut tekevät kirjan selailusta miellyttävää. Kuvilla on suuri osuus kirjassa ja tekstiä on mielestäni sopivasti. Kirjaa on sujuva lukea. Se houkuttelee ensin selaamaan ja katsomaan kuvia. Lukemaan sieltä täältä ja jossain vaiheessa kellahtamaan sohvalle, vetämään huovan jalkojen päälle ja nauttimaan kupin lämmintä teetä ja ehkäpä palan kahvikakkua. Uppoutumaan yksinkertaisen elämän pariin ja unohtamaan ajankulun ympäriltä.


Kiitos Johanna, kun sain lukea kirjan etukäteen ja kiitos kun kirjoitit sen!

💓:lla Marketta

keskiviikko 13. huhtikuuta 2022

Pupusynttärit Raudanmaan kylätalolla

 * tilavuokra saatu ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan


Kuukunallahan oli maaliskuussa 4-vuotissyntymäpäivä. Omppu taas viettää 2-vuotispäiviään huhtikuun lopulla. Jossain vaiheessa oli puhetta, että muksuille järjestettäisiin yhteiset synttärijuhlat sopivaan aikaan.

Ilmapallot olimme itse tuoneet. Kaikki muut
kuvassa näkyvät välineet olivat liikuntasalin
välinevarastosta.

Sitten saimme mahtavan tilaisuuden järjestää muksuille juhlat Raudanmaan kylätalolla Pupusynttäri-teemalla. Mikäs sen mukavampaa, kuin saada viettää juhlat väljissä tiloissa, samalla suloisia pupuja ja marsuja ihastellen.



Raudanmaan kylätalo on entinen kyläkoulu Raudanmaan kylässä, Kangasalla. Kylän yhdistykset ja seurat ostivat lakkautetun koulun tontteineen Kangasalan kaupungilta ja se on nyt kyläläisten ikioma monitoimitalo.


Kylätalolla toimii Kahvila Mäyrä, jossa saa arkipäivisin lounasta, sekä perjantai-iltaisin ja lauantaisin pizzaa. Kesäaikaan kahvila on auki myös sunnuntaisin ja arkena aukioloajat pitenevät myöhempään iltaan. Ja vink, vink, minutkin saattaa joskus tavata kahvilassa kauhan varressa, sekä nyt kesällä muissa hommissa kylätalolla!


Kylätalolla järjestetään erilaisia tapahtumia, siellä on tarjolla ajoittain parturipalveluita, jumppia, kursseja ja tiloja voi vuokrata omiin tapahtumineen tai kokouksiin. 


Kylätalolla on oma kuntosali ja iso, koulun liikuntasali. Liikuntasalia voi myös vuokrata erikseen, vaikkapa lentopallon peluuseen. Sinne voi tehdä lapsille temppuradan, koska tilavuokraan kuuluu kaikki varastosta löytyvät välineet. Liikuntasalin tilavuokra on 15 e/ tunti.

Kakku oli tyttären tekemä.

Kahvila Mäyrän aukiolojen puitteissa on mahdollista vierailla kylätalon Pupulassa. Pupulan asukkaina on ihania ja kesyjä pupuja, sekä marsuja. Vierailu pupujen ja marsujen luona maksaa 3 e/ henkilö ja hintaan kuuluu eläinten herkkumuki, jonka sisällön voi syöttää pupulan asukkailla. Alle 3-vuotiaille Pupulavierailu on ilmainen. Pupulan pääsymaksu maksetaan Kahvila Mäyrään.


Meillä oli tosiaan Kylätalon Pupusynttäri-paketti, johon kuului tunti Pupulassa, toinen tunti juhlatilassa ja liikuntasalin käyttö välineineen koko ajaksi. 

Juhlatilan pöydissä on pyörät alla, joten niitä oli
helppo siirrellä omien tarpeiden mukaisesti.

Vaikka olin aavistellutkin, että liikuntasali aktiviteetteineen olisi muksujen mieleen, en arvannutkaan, kuinka suosittu se loppujen lopuksi olikaan. Kuukuna ja Omppu olivat ihan haltioissaan! Samoin vieraiksi saapuneet kaverit ja serkut. Lapsista oli niin hauskaa, että heillä oli iso tila, missä sai luvan kanssa juosta, hyppiä, roikkua ja pelata.


Vanhemmat taas arvostivat sitä, että saivat istua ja seurustella omassa rauhassaan juhlatilan puolella ja silti näkivät lastensa touhut ja pystyivät valvomaan heitä. Vanhempien mielestä liikuntasali on myös ihan huippu juttu ja puhuttiinkin, että sen voisi vuokrata jossain vaiheessa uudelleen.


Pupusynttäripakettiin kuuluu myös herkkuja; pillimehut, munkit ja popcornia. Ja tietysti herkkukipot pupuille ja marsuille vietäviksi!


Pupulassa kanit ja marsut saavat liikkua vapaasti isossa tilassa, joka on rajattu matalalla aidalla vierailijoilta. Eläimiä saa katsella, ruokkia ja silittää aidan yli. Mutta eläinten puolelle ei saa mennä ja eläimiä ei saa ottaa syliin. 
Pupulan seinällä on selkeät ohjeet, miten siellä tulee toimia.
On tosi ihanaa katsella, kun eläimillä on tilaa liikkua! Ne käyttäytyvät ihan eri tavalla, kuin olisivat pienissä häkeissä. Marsutkin nousevat oikein jaloilleen, kun ne juoksevat lujaa!


Pupulasta löytyy jokaisesta eläimestä esittely, jossa kerrotaan niiden nimi, ikä ja erityispiirteitä. Kanit ja marsut tulevat näin isossa tilassa hyvin toimeen keskenään. Kaikilla on tilaa väistää toisiaan ja marsuille löytyy piilopaikkoja, joihin voivat kaivautua niin halutessaan. Raudanmaan "omista porukoista" löytyy eläinlääkäri, joka on mukana eläinten hoidossa ja hyvinvoinnin tarkkailussa.

Juuri nyt Pupulassa on myös kanantipuja ihailtavana. Jonkin ajan kuluttua odotellaan syntyväksi marsunpoikasia. Pikkupihalle syntyi juuri minihevoselle varsa!


                                                                 Pupusynttärit
15€/ lapsi, sisältää: munkin, mehun ja popcornia, Pupulan yksityiskäyttöön tunniksi ja juhlatila toiseksi tunniksi. 
Lisämaksusta: 
Tilat voi varata pidemmäksi aikaa käyttöönsä, jolloin lisämaksu on 30€/ alkava tunti.
6, 5 e/lapsi; Ryhmä saa askarrella pupupussin ja pussin saa täyttää karkkikaapista makunsa mukaan.
 Liikuntasali ryhmän käytössä synttäreiden ajan. Liikuntasaliin saa rakentaa esim temppuradan, diskon tms energianpurku paikaksi
Siivousmaksu 30€, mikäli halutaan, että kylätalon henkilökunta huolehtii tilojen siisteydestä. 30€ laskutetaan kuitenkin myös silloin, mikäli käytettyjä tarvikkeita ei palauteta paikalleen varauksen jälkeen.
Pupusynttäreiden minimimaksu on 150€
Pupusynttärit voit varata:
PE klo 17–19
LA klo 10–12 tai 17–19
SU klo 15–17 tai 17-19
Synttärijuhlista vastaa varauksen tehnyt aikuinen. Aikuisen vastuulla on, että juhlien osallistujat eivät mene pupuaitauksen puolelle tai ota pupuja tai marsuja syliinsä. Aikuinen vastaa myös lasten rauhallisesta käyttäytymisestä tilassa, jossa eläimiä. Aikuinen huolehtii myös, että tila jää siistiin kuntoon ja käytetyt välineet on palautettu paikoilleen, kun juhlat ovat ohi.

Omppu rakastaa pupuja!

Pupusynttärit oli tosi kiva tapa viettää lasten juhlia! Kaikki pitivät  eläimistä, mutta se liikuntasali taisi kuitenkin olla kaikista kivoin juttu. 



Kesällä avautuu taas kylätalon Lasten maatila Pikkupiha, jossa pääsee tapaamaan muita Raudanmaalla asustelevia eläimiä. Pikkupihalle on tulee myyntiin erilaisia toiminnallisia paketteja, joissa pääsee mukaan esimerkiksi eläinten hoitotoimenpiteisiin. Kannattaa käydä katsomassa tarjontaa Raudanmaan nettisivuilta. Linkki löytyy tämän postauksen alusta!


RAUDANMAAN KYLÄTALO JA LASTEN MAATILA PIKKUPIHA-PUPUKAHVILA

Ponsantie 1269, 36340 Tohkala

Tiedustelut ja varaukset:

Sähköpostitse: tilavaraukset.raudanmaa@gmail.com 

Puhelimitse: 0400-990875

 Raudanmaa Facebookissa

Raudanmaa Instagramissa

torstai 1. heinäkuuta 2021

Valoa ja väriä -näyttely ja Kahvila ChefBug Vihasjärven vanhalla kansakoululla

 


*postaus tehty yhteistyössä Kahvila ChefBug:n kanssa

Kävin tutustumassa Vihasjärven vanhalla kansakoululla 26.kesäkuuta alkaneeseen taidenäyttelyyn, Valoa ja väriä -taidetta vuosikymmenten varrelta. Näyttelyssä on mukana kymmenen paikallisen taiteilijan ja kädentaitajan teoksia ja töitä. 
Näyttelyyn kutsutut taiteilijat ovat Vihasjärven kylän alueelta tai sen lähistöltä. Hieno ajatus koota oikeasti paikallista taidetta näyttelyksi ja ihan mahtavaa, että paikalliset tekijät ovat näin mittavasti lähteneet mukaan näyttelyyn. Todellista lähitaidetta!
 Osa mukana olevista taiteilijoista ovat edesmenneitä, mutta heidän taiteensa elää hienosti vanhan koulurakennuksen upeissa huoneissa.

Tuula Sipilän tekemät ja Tiina Anttilan maalaamat
linnut koulun takapihalla.

Vihasjärven vanhan koulun omistavat Aija Viitaniemi ja Tapani Virtanen. He ovat kunnostaneet koulun hienosti vanhaa kunnioittaen ja saaneet herätettyä rakennuksen takaisin loistoonsa. 
Koulurakennus on valtavan kokoinen ja hirrestä rakennettu vuonna 1906. Koulutoiminta Vihasjärvellä lakkautettiin vuonna 1968. Sen jälkeen siellä on ollut 70 -luvulla kansalaisopiston kurssitoimintaa ja siellä on järjestetty 80 -luvulla vaalitilaisuuksia. Koululla on asunut kesäasukkaita ja maalaiskirppis toimi osassa koulua monia vuosia.


Nyt koululla toimii Aijan luotsaama Kahvila ChefBug, joka on avoinna näyttelyn ajan joka päivä klo 12-18. Kahvila on yhdessä koulun isoista saleista ja siellä voi nauttia edulliseen hintaan paikan päällä valmistettuja kahvilatuotteita, niin suolaisia, kuin makeitakin.

Koululla valmistetaan myös ChefBug-herkkuhyönteiset tuotemerkillä sirkkatuotteita, sekä villiyrteistä jalostettuja siirappeja ym. herkkuja. Tuotteita voi ostaa kahvilan yhteydessä olevasta minipuodista tai tilata yrityksen nettisivuilta .



Olemme käyneet aikaisemminkin koululla järjestettävissä tapahtumissa, kuten nyt keväällä järjestetyissä Oriveden vanhat talot ja pihat -tapahtumassa ja viime kesänä vierailimme kesän taidenäyttelyssä, sekä useasti ohi kulkeissamme ihan vain kahvittelemassa. Koulu on niin ihana tunnelmaltaan ja viihtyisä kahvittelupaikkana. 

Postauksen viime kesäisestä taidenäyttelystä ja koulun esittelystä voit käydä lukemassa täältä .



Tämän kesän näyttely on tosi laaja. Koska taiteilijoita on mukana niin monta, katseltavaa ja koettavaa on paljon. Ison koulurakennuksen suuriin saleihin ja huoneisiin näyttely on koottu niin, että kaikkien teokset on saatu hienosti esille omiin tiloihinsa, eivätkä ne vie huomioita toisiltaan. 

Tuula Sipilä tekee taidokasta taidetta ja luotsaa
pientä Taidemyllyä, josta olen pariinkin otteeseen
postannut .

Tuula Sipilä 'Naiset kotirintamalla'
Suomi 100-vuotta-teos


Näyttelyn laajuudesta huolimatta, sen jaksaa kiertää hyvin ja keskittyneesti. Näyttely on niin monipuolinen ja taiteilijoiden teokset poikkeavat toisistaan, että vierailijan mielenkiinto pysyy taatusti yllä koko kierroksen ajan. Toisaalta jää sellainen tunne, että tulikohan kaikki nähtyä. Silloin voi tulla uudelleen katsomaan taidetta, koska näyttelyyn ei ole sisäänpääsymaksua.

Risto Jokela 'Illan viimeiset kuormat'


Jelena Salosen neula- ja märkähuovutustöitä

Aivan uskomattoman kauniita, hienoilla
yksityiskohdilla.


Näyttelyssä on maalauksia, hyvin perinteisiä ja esittäviä, sekä modernimmalla lähestymisellä tuotettuja. 


Yläkerran vanhaan liikuntasaliin ja veistoluokkaan
vievät portaat.

Taidetta ja kädentaitoa on esillä huovuttettuina töinä ja jopa nukentekijän taidonnäytteinä vanhassa keittiössä. Mukana on sarjakuvataidetta ja tekstiilejä. Harvoin pääsee yhdellä kertaa tutustumaan näin mittavasti erilaisiin taiteen aloihin ja -tekniikoihin.

Sarjakuvataiteilija Jukka Tilsan näyttelyn osuus
on ripustettu portaikon yläpäähän.

Aivan loistavaa huumoria!

Osa taiteilijoista ovat itseoppineita, mutta moni on myös opiskellut taidetta. Mukana on tunnettujakin nimiä, että suurelle kansalle tuntemattomiakin. Kaikki ovat silti tunnettuja Eräjärvellä, omalla kylällään. Pidin kovasti siitä, että ketään ei olla "nostettu" muita ylemmäksi, vaan kaikki ovat näyttelyssä saman arvoisina töineen. 


Teija Willman kuvaa itseään "luovuuden 
harrastajaksi". Kädentaitojen lisäksi hän
on muusikko.

Teija on tässä yhdistänyt upeasti virkkausta
vanhaan lautaan.

Juttelin Aijan kanssa taiteilijoista ja heidän taiteestaan samalla kun nautin kahvin kera herkullista raparperipullaa. Aija kertoi, että ajatus koota näyttely Vihasjärveläisten ja lähistön taiteilijoiden yhteisnäyttely koululle, oli hänen omansa. Kyselin, että oliko taitelijoita vaikea saada houkuteltua mukaan. "Ei todellakaan ollut!" Aija huudahti. "Kaikki olivat olleet heti innoissaan mukana." 


Vanha jumppasali, jossa on myös veistoluokka toiminut.

Koska olen sen verran Eräjärveläisten touhuja seurannut ja Järvenpää-Vihasjärvi kylätoimikunnan tapahtumissa vieraillut, uskon, että ilman korona-ajan tuomia rajoituksia ja niiden purkuja, tämä näyttely olisi järjestetty ihan yhtä suurella innolla ja osallistumisella. Noilla kylillä elelee aktiivista ja kekseliästä porukkaa!


Asta Viitaniemen taidetta yläkerran jumppasalissa.

Vaikka kaikki näyttelyyn osallistuneet taiteilijat ovat Aijalle tärkeitä, kuitenkin kaikista tärkeimmäksi kohoaa hänen edesmenneen äitinsä, Asta Viitaniemen taulut ja teokset. Kuten Aija sanoi, "Äidit ne ovat tärkeimmät!"


Asta Viitaniemen tauluja voi ihailla koulun
yläkerrassa.


Aija oli tuonut näyttelyyn mittavan kokoelman äitinsä tauluja ja muita kädentaitoja. Hän kertoi, että äitinsä oli innokas käymään kaikenlaisia kursseja ja kokeilemaan, sekä opettelemaan erilaisia kädentaitoja. 


Asta Viitamäen tekemiä tuohitöitä

Sekä poppanaliinoja.


Mielestäni aivan ihana ja liikuttava ele tyttäreltä äidille. Rakkaudella tehty! Ja kyllä Aijalta itseltäänkin löytyy taiteellisuutta ja kauneuden tajua. Sen huomaa koulun aivan ihanasta värimaailmasta ja kahvilassa tarjolla olevista, taidolla tehdyistä herkuista.


Näyttelyn avajaispäivänä sattui pieni hetki, ettei
kahvilan salissa ollut muita asiakkaita, kuin minä
ja sain napattua kuvan.

Vihasjärven koululla on turvallista vierailla näin poikkeusaikana. Rakennus on iso ja sen huoneet suuria ja korkeita. Etäisyyksiä pystyy pitämään hyvin näyttelyä kiertäessä. Kahvilasaliinkin pääsee nauttimaan virvokkeita, kuten raparperimehua, etäisyydet huomioiden.


Raija Saramäen, Eräjärven kirkon vanhoihin kattopaanuihin
maalattuja teoksia. Nämä ovat myynnissä 25 e kappalehintaan.


Tilavissa huoneissa pystyy nauttimaan taiteesta
väljästi.

Koululla järjestetään myös näyttelyyn liittyviä tapahtumia ja työpajoja. Musiikkia unohtamatta! Näyttelyyn osallistuvat taiteilijat jakavat osaamistaan huovuttamisen opettamisesta, nukenteon saloihin. Myös esitellään näyttelyn edesmenneitä taiteilijoita. Kannattaa ottaa seurantaan Kahvila ChefBug Facebookissa ja Instagramissa , joissa julkaistaan ajankohtaista tietoa tapahtumista. Myös Kahvila ChefBugin nettisivuistoilla tiedotetaan koulun tapahtumista.


Elis Lindroosin tekemiä piirroksia ja akvarelleja
Järvenpään kylän jo puretuista rakennuksista.

Elis Lindroos oli myös räätäli. Koulun isännän
omistuksessa oleva lampaanturkilla vuorattu
takki.


Pidin kovasti Tiina Anttilan taiteesta. Siinä oli sellaista minulle
sopivaa synkkyyttä.

Näyttelyyn voi tuoda myös keskeneräisen
maalauksen!

Minulle jäi näyttelystä vahva tunne, että se on käytävä kiertämässä vielä monta kertaa. Siinä oli niin paljon erilaisuutta, että haluan paneutua teoksiin syvällisemmin.


Vanhassa koulun keittiössä oli Airi Huhtakallion
nukkeja.

Pykkäreillä oli maitokärryt ja kaikki!

Lämpökaapissa oli orkesteri!

Ajankohtainen maalaus, koska meidän kotilammella
sudenkorennot kuoriutuvat.

Jälleen kerran en voi muuta kuin hämmästellä ja ihastella, kuinka taitavia, sekä kekseliäitä ihmiset ovat taiteessaan. Näyttelyn monipuolisuus on upeaa, koska joka huoneessa, eri taitelijan teoksia katsellessa, pääsee aina uuteen tunnelmaan. 


Kuppi kahvia ja raparperipulla nautittavaksi 
näyttelyn lomassa.


Jos Sinulle mahtuu kesäsuunnitelmiin vielä kohteita, suosittelen lämmöllä käymään katsomassa taidenäyttely Vihasjärven kansakoululla ja kahvittelemaan Kahvila ChefBugissa. Ja vaikka suunnitelmat olisi jo tehty, niihin silti kannattaa mahduttaa tämä hieno paikka. 

Minä aioin viedä Beiben näyttelyyn ja kahville. Ehkä näen Sinutkin siellä?


Vanha ilmakuva koulusta

Kahvila ChefBug ja Valoa ja Väriä -taidenäyttely

Vihasjärven kansakoulu, Järvenpääntie 223, 35240 Ristakallio

Avoinna 26.6.-1.8.2021 joka päivä kl 12-18

Näyttelyyn ilmainen sisäänpääsy!