![]() |
| Saukko oli tullut naapurin rajaa kulkevaa ojaa pitkin. |
19. ja 20. päivien välisenä yönä tuiskutti lunta ja silloin oli ollut saukko eli lutra lutra liikkeellä. Voipi olla, että se oli liikkunut tuiskun turvin, tai sitten ihan aamusta. Me huomasimme jäljet vasta päivällä.
![]() |
| Sieltä se oli tullut! |
![]() |
| Jäljet menevät pellon yli kohti meidän kasvimaata. |
![]() |
| Nämä eivät ole saukon jälkiä, vaan rusakon, joka on kaivellut hangen alta syötävää. |
Voi että, kuinka hienoa on, että saukko käy meidän pikku lammella! Se on siis käynyt ainakin kerran aikaisemmin. Voisi vaikka olettaa, että se on sama saukko, koska reitti on sama. Ja huomasimpa sellaisenkin asian, että se on vieraillut melkein samaan aikaan tammikuussa. Olen postannut vuoden 2018 vierailusta tammikuun 27.päivä. Siinä postauksessa on oikein kuviakin saukosta. Huonoja, mutta kuvia kuitenkin!
![]() |
| Mutta nämä ovat saukon kaivuujälkiä lammen rannalla. |
![]() |
| Tässä näkee, kuinka se on tuosta lammen reunasta kaivellut. Naapuri näkyy tuolla pellon takana. |
Saukon edellisestä todistetusta vierailusta voit käydä lukemassa tästä linkistä.
![]() |
| Saukko oli pompotellut myös kasvimaalla. |
![]() |
| Kasvimaalla saattaa olla myös vesimyyriä. Ne liikkuvat katteiden alla ja kaipa saukko oli niiden jälkiä haistellut. |
![]() |
| Saukko oli kaivellut lammen matalassakin päässä. |
Nyt kävelin lumikengillä pellolla seuraillen sen jälkiä. Hanki oli tosi upottavaa paikkapaikoin ja saukko oli ikäänkuin uinut hangessa. Voi hitsi, kun olisi kiva päästä näkemään se joskus!
![]() |
| Sitten se oli jatkanut matkaa lammasverkon läpi kohti pellon rajaojaa. |
![]() |
| Olisi kiva päästä näkemään, miten se kulkee syvässä hangessa! |
![]() |
| Hauskat "uimisjäljet"! |
Mutta toisaalta olen ihan tyytyväinen pelkkiin jälkiinkin. Jotenkin se kertoo siitä, että olemme saaneet luotua monimuotoisuutta omalle tontillemme. Jopa niin paljon, että saukkokin arvostaa lampeamme mahdollisena ruokailupaikkana.
![]() |
| Saukko kulkee ojia pitkin, jos vain mahdollista. |
Seuraavana aamuna ennen kouluun lähtöä, kävin Maurin kanssa pissalenkillä. Huomasin, että saukko oli todellakin mennyt metsän läpi seuraavalle ojalle ja jatkanut sitä pitkin, ties kuinka kauaksi. Tästä on kuitenkin lähimmille järville ja isommille laskuojille vähän matkaa. Toivottavasti ei ainakaan auton alle jää, jos valtatien yli aikoo kulkea.

















































