Koko kansa kesäkutpitsatalkoilee. Lähinnä ostamalla kesäkurppaa kaupasta ja näin helpottamalla viljeliöiden kerralla valmistuvan kesäkurpitsasadon ruuhkaa.
Meikäläiset ovat talkoilleet vain täällä Leppämäessä omien kurppiemme kanssa. Kesäkurpitsapikkelssiä on tehty litroittain ja sosepohjaa keitelty muiden kasvimaan tuotosten kanssa. Lisäksi ollaan syöty kesäkurpitsaa paistettuna ja raakana marinoituna. Ja oikeastaan vähän kaikkeen sekoitettuna!
No, media on ollut väärällään kesäkurpitsaohjeita. Ja minun silmiini osui kesäkurpitsaranujen ohje. Ranskalaisethan eivät voi olla pahoja!
Kaikki netin ohjeet lupasivat kesäkurpitsaranskalaisten olevan rapeita. Meikä skeptikkona tietysti tätä epäili, mutta kokeilla piti itse. Voiko kesäkurpitsasta, mikä pehmenee ihan löllöksi, saada rapeita ranskalaisia?
KESÄKURPITSARANSKALAISET
- 2 kiinteää, keskikokoista kesäkurpitsaa
- 1 kananmuna
- 1/2 dl maitoa
- 1 dl korppujauhoja
- 1 dl parmesanjuustoraastetta
- öljyä
Laita uuni lämpiämään 225 asteeseen. Leikkaa kesäkurpitsat ranskalaisten tapaan ohuiksi tikuiksi.
Vispaa kananmunan rakenne kulhossa rikki ja lisää maito joukkoon. Sekoita ne sekaisin.
Yhdistä korppujauho ja parmesanraaste toisessa kulhossa.
Laita uunipellille leivinpaperi ja levitä sille öljyä. Dippaa kesäkurpitsatikut muna-maitoseokseen ja pyörittele ne sitten korppujauho-parmesanseoksessa.
Levittele leivitetyt tikut öljytyn leivinpaperin päälle ja paista uunissa noin 20-30 minuuttia, kunnes leivtys on kauniin kullanruskeaa ja rapeaa.
Tarjoile välittömästi vaikkapa majoneesin kera!
![]() |
| Lisäksi pekoniin käärittyä leipäjuustoa. |
Hyviähän nämä olivat. Mutta en minä niitä rapeiksi sanoisi! Tai olihan tuo panerointi tuossa päällä rapeata, ainakin kun ne syötiin ihan saman tien uunista oton jälkeen.
Mutta onhan se nyt selvää, ettei kesäkurpitsasta saa perunaranskalaisten veroisia. Ihan kiva kokeilu, mutta jotenkin vaivaansa nähden vähän pettymys.
![]() |
| En tuota rapeaksi kutsuisi! =D |
Pääasia oli kuitenkin, että taas syötiin oman maan satoa, tuli hieman taas erilaista makua näihin kesäkurpitsaruokiin ja saatiin tuhottua muutama kesäkurpitsa kasvimaalta.





































