sunnuntai 16. joulukuuta 2018

Peltipurkkituunaus tuikkujen polttamiseen ja säilyttämiseen!




Jokunen vuosi sitten Strömsössä puuseppä teki ihan tavallisen kokoisista kissanruoka- ja tomaattimurskapurkeista purkkeja kynttilöiden säilyttämiseen ja polttamiseen. Hän maalasi peltipurkit, teki puusta kannen ja ruuvasi siihen pidikkeen kynttilälle. Purkissa voisi sitten säilyttää vaikkapa tulitikkuja.

Minä silloin heti ajattelin, että tuikuille olisi kiva tehdä jokin vastaava. Mielestäni tuo Strömsössä tehty purkki oli vähän hassu, koska siinä oli pidike kruunukynttilälle ja itse purkki oli kovin kapoinen ja jotenkin huteran oloinen. Minusta ehkä hieman vaarallisenkin tuntuinen viritys.
Lisäksi minä olisin tykännyt, että kynttilöitäkin olisi voinut säilyttää siellä samassa purkissa, minkä päällä niitä poltetaankin. Eli, mielestäni ajatus ja idea oli hyvä, mutta vaati kehittelyä. Anteeksi vain ja kiitos kuitenkin ideasta Strömsö! ;'D

Beibe tekee välillä itse olutta sellaisesta valmiista uutteesta. Nämä uutteet ovat kivan kokoisissa peltipurkeissa ja ne ovat sileäpintaisia. Purkeissa on valmiina muovikannet, joten niitä voisi käyttää sellaisenaankin pikkusälän säilyttämiseen. Beibellä onkin näitä purkkeja ollut ruuvi- ja naulapurkkeina.



Olen aikoja sitten tehnyt näistä olutuutepurkeista kynttiläpurkkeja niin, että maalasin ne spraymaalilla ja kiinnitin niihin servettitekniikalla kuvia. Niistä tuli ihan kivoja, mutta nyt halusin jotain muunlaista lähestymistä asiaan.



Minulle on tullut jostain kautta pieni rulla liitutaulukalvoa, jota ajattelin näihin käyttää. Muutama kansikin oli valmiiksi tehtynä.



Beibe on tehnyt nämä kannet minulle liimapuulevystä pistosahalla ja tehnyt huulloksen kannen alapuolelle jyrsimellä. Minä olen sitten vain petsannut kannet ja maalannut niihin tulevat tuikkukupit, joita saa hankittua askarteluliikkeistä.

Kalvoa leikatessa alustan pitää olla tukeva 

Kalvoa liimatessa ilmakuplat kannattaa poistaa




Leikkasin kalvoa tapettiveitsellä tarkasti, jotta saisin siitä mahdollisimman suoran. Olisi ehkä pitänyt maalata purkkia mustalla, jotta virheet kalvossa eivät näkyisi. Mutta nyt kun inspis iski niin nopeaan, en ehtinyt. Ja ihan hyvät näistä tuli silti!

Minulla on dc-fix -kalvoja, joita voisi myös käyttää tähän tarkoitukseen. Täytyy vain odottaa, että Beibe tekee lisää olutta!




Toinen ainakin lähtee joululahjaksi, kylkeen kirjoitetun tervehdyksen kera. Ja tietysti täynnä tuikkuja, pätkä liitua ja tulitikut!



8 kommenttia: